...
Arla Foods ser positivt på framtiden efter lyckosamt år med rekordvinst

Mejerikoncernen Arla Foods hade ett lyckosamt år 2012. Hela koncernens omsättning ökade med 15 procent från knappt 55 miljarder danska kronor år 2011 till drygt 63 miljarder i fjol och nettovinsten steg från 1,4 miljarder danska kronor till 1,9 miljarder, vilket är det högsta nettoresultatet hittills i koncernens historia.
Arla Foods skriver i sitt årsbokslut för 2012 att man förväntar sig en fortsatt omsättnings- och vinstökning under 2013, framförallt i koncernens verksamheter utanför hemmamarknaderna i EU.
"Prognoserna visar att den imponerande tillväxttakten utanför EU kommer att fortsätta", säger koncernchefen Peder Tuborgh (bilden ovan).


I Sverige steg omsättningen under 2012 med 11 procent till 11,8 miljarder danska kronor. Internt låg fokus främst på att integrera mejeriföretaget Milko med Arla efter fusionen i slutet av 2011.
”Det var en väldigt omfattande process, som blev mycket lyckad. Vi har lagt upp nya distributionslinjer och välkomnat 2.000 nya kunder i våra system. Lönsamhetsmässigt gick det bra och det har aldrig tidigare sålts så många Arlaprodukter i Sverige som förra året. Men marknaden är tuff och vi har fortsatta utmaningar att få upp volymerna under 2013”, säger Christer Åberg (undre bilden), VD för Arla i Sverige.

Arla skriver att ett viktigt steg på vägen mot målet att öka försäljningen i Sverige under 2013 är att fokusera på marknaden för handelns egna varumärken (EMV). I jämförelse med andra länder har Sverige en låg andel EMV i mejeridisken, men den växer kraftigt.
”Vår strategi framöver är att utveckla Arlas affärer både under Arla-varumärket och inom EMV. Vi ska hitta lönsam avsättning för våra mjölkbönders råvara och om kunderna vill ha EMV är det viktigt att Arla är med och tar en del av den kakan genom att erbjuda konkurrenskraftiga lösningar”, säger Christer Åberg.

Koncernens nettoresultat på 1,9 miljarder danska kronor är det högsta i Arlas historia, och för varje kilo mjölk, som de 12.300 ägarna i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien och Luxemburg levererade till företaget, genererade Arla en intjäning på 2,71 danska kronor under 2012, vilket är den tredje högsta intjäningen hittills.
”2012 har varit ett år att minnas för Arla. På en svår marknad har Arla fortsatt sin utveckling som ett stabilt kooperativ, med nya lovande positioner på flera kärnmarknader och många starka varumärken”, säger Peder Tuborgh.

Medan tillväxten för livsmedel på marknaderna i Europa är fortsatt låg, fortsätter den tvåsiffriga tillväxtökningen utanför EU. Arlas omsättning och intjäning har ökat på i stort sett alla marknader utanför EU under 2012. I Ryssland ökade Arla sin omsättning med nästan 28 procent till över 600 miljoner danska kronor, och i regionen Mellanöstern och Afrika steg försäljningen av mejeriprodukter till konsumenterna med 22 procent till cirka 3 miljarder danska kronor.
”2012 blev det tydligt att framtidens möjligheter ligger på de nya tillväxtmarknaderna. Under 2012 har vår ingrediensverksamhet tillsammans med marknaderna utanför Europa i hög grad bidragit till företagets resultatutveckling – vi har faktiskt aldrig sett en så positiv intjäning utanför EU som just nu. Det är ett bevis på att vår internationella strategi nu betalar sig ekonomiskt, något som samtidigt understryker att de internationella marknaderna kommer att vara avgörande för vår framtida intjäning”, säger Peder Tuborgh.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-02-21

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Ekonomi Livsmedel Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK