Den 1 april blir det skifte på VD-posten hos truck- och materialhanteringsföretaget Toyota Material Handling Sweden (TMHSE).
Per Wass (t.v. på bilden ovan), som har innehaft VD-posten i drygt tio år, går vidare inom koncernen och efterträds av Per Fyrenius (t.h.), som har varit anställd hos TMHSE sedan 2005, senast i rollen som direktör Sälj & Marknad.
”Jag känner ett stort förtroende och ansvar för att ta över VD-rollen och kommer att ha fullt fokus på att ytterligare stärka företagets marknadsledande ställning”, säger Per Fyrenius om sin nya roll inom TMHSE.
Per Fyrenius är 47 år och har i rollen som direktör Sälj & Marknad ansvarat för hela säljorganisationen inom företaget. Per är civilingenjör i maskinteknik från KTH och har en national- och företagsekonomisk påbyggnad. Före sin tid på Toyota innehade Per olika chefspositioner bland annat på ITT Flygt AB och Ericsson.
”Vi kommer att ytterligare förstärka vårt sätt att arbeta nära kunderna med vår helhetssyn på deras truckfunktion och materialhantering. ´Drive Down Costs´ för kunderna är ett mantra i hela koncernen”, säger Per Fyrenius angående satsningar framöver.
Per Wass har alltså varit VD för TMHSE och tidigare BT Svenska i mer än tio år och han lämnar nu VD-posten på eget initiativ för att framöver i stället arbeta i olika styrelser inom Toyota Material Handlings Europaorganisation samt med olika seniora uppdrag. Han kommer även att kvarstå som ledamot i TMHSE:s styrelse.
”Vi har gjort en fantastisk resa tillsammans inom företaget under denna period och det känns extra roligt att överlämna VD-skapet till Per Fyrenius, som är mycket kompetent och väletablerad inom vårt företag. Per har bred erfarenhet av vår verksamhet och tydligt kundfokus i sitt sätt att driva ständiga förbättringar. Jag önskar honom all lycka i sin nya viktiga roll”, säger Per Wass.
Toyota Material Handling Sweden, med huvudkontor i Bromma och tillverkning i Mjölby, är Sveriges ledande leverantör av truckar och därtill kopplade tjänster som service, reservdelsförsörjning, uthyrning, finansiering och förarutbildning. Företaget marknadsför ett heltäckande sortiment av truckar, med bland annat välkända varumärkena Toyota och BT.
Antalet medarbetare är cirka 500, varav 320 ingår i en rikstäckande serviceorganisation. Omsättningen under 2012 var cirka 1,3 miljarder kronor.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com