När spanska saltproducenten Sal Costa skulle ta hitta en ny förpackning för sitt flingsalt ”Sal Essential” fastnade man för danska RPC Superfos plastcontainerkoncept UniPak, som består av fyrkantiga och transparenta plastburkar, vilka gör innehållet helt synligt för konsumenten.
”Vi ville ha en förpackning som exponerar vårt flingsalt bättre. Nu kan kunderna se de vackra pyramidformade saltflingorna redan på butikshyllan och förhoppningsvis lockar det folk att bli kreativa vid spisen!”, säger Sal Costas inköpschef Albert Llobet.
I Sal Costas tidigare flingsaltsförpackning kunde kunderna inte se hur saltflingorna såg ut, förrän man hade köpt förpackningen och öppnat den. Men nu syns de alltså tydligt i förpackningen redan på butikshyllan och det gör förhoppningsvis att kunderna börjar tänka på god mat och matlagning – och, förstås, att de köper produkten…
I samband med att man skiftade till den iögonfallande danska plastburken passa Sal Costa även på att ändra förpackningens storlek. Tidigare hade man en kartongförpackning, som rymde 250 gram, men nu har man gått ner i volym till 175 gram. Den nya förpackningsstorleken anses vara lättare att hantera i hemmet och den gillas även av återförsäljarna, som tycker att den ser bättre ut i hyllan. I den tidigare kartongförpackningen fanns flingsaltet i en inre plastpåse, som måste klippas sönder, och som konsumenten fick försluta själv, men nu är saltet åtkomligt direkt, under ett tättslutande men lättöppnat plastlock.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com