Ball lanserar ny tryckteknik för burkar

Dryckesburkstillverkaren Ball Packaging Europe lanserar nu en ny tryckprocess för dryckesburkar i aluminium och stål.
Processen, som kallas Dynamark, gör det möjligt för dryckestillverkare att förse sina burkar med ett flertal olika tryckmönster och grafiska element i en och samma produktionsbatch.
Burkarna kan förses med olika logotyper, bilder, information och grafik och på så sätt rikta sig direkt till en bestämd målgrupp eller förmedla ett aktuellt budskap.


Den nyutvecklade Dynamark-tekniken kan integreras i befintliga trycklinjer för alla storlekar av dryckesburkar i stål eller aluminium. Tekniken gör det möjligt att addera upp till 24 olika monokromatiska grafiska element, vilka antingen trycks på ett i förväg ledigt område på tryckytan eller också trycks ovanpå den grundläggande grafiska dekoren och då blir ett komplement till denna.

Metoden gör det alltså möjligt att komplettera burkens grunddesign med enfärgade tryckeffekter i form av grafiska element, logotyper, ikoner, bilder, textmeddelande, etc. De kompletterande Dynamark-effekterna kan påföras och varieras utan att produktionshastigheten behöver ändras.

Ball Packing Europe skriver i ett pressmeddelande att med Dynamark-tekniken kan en dryckesleverantör exempelvis förse sina burkar med citat från de senaste inläggen från företagets Facebook- eller Twitter-konton eller med annan hyperaktuell information i form av bilder, grafik, text, etc.
”Den nya processen är inte bara snabb och flexibel – den gör också att våra kunder kan differentiera sig och stå ut vid försäljningsstället. Variation och aktualitet blir allt viktigare inom marknadsföring och Dynamark-tekniken erbjuder våra kunder optimala möjligheter att snabbt förmedla nya budskap till konsumenterna – och ibland kanske också slå dem med häpnad!”, säger Benoit Hirszowski, marknadsdirektör vid Ball Packdagen Europe.

Den nya tekniken finns idag tillgänglig på Ball Packaging Europes anläggningar i Tyskland (Weissenthurm), Nederländerna (Oss), Serbien (Belgrad) och Polen (Radomsko) och kommer framöver att introduceras i fler europeiska Ball-fabriker.

Några av Balls kunder på den europeiska marknaden har redan anammat den nya tekniken och d första Dynamark-designade burkarna beräknas komma ut på marknaden under andra kvartalet i år.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-04-08

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad Metall Metall

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK