...
Falska buljongtärningsförpackningar spårade till svensk livsmedelsgrossist
Förpackningar med förfalskade buljongtärningar av märket Maggi har upptäckts i bland annat Uppsala. Förpackningen på bilden är dock ”äkta vara” och ingår i Nestlés brittiska Maggi-sortiment.

Förpackningar med förfalskade buljongtärningar av varumärket Maggi, som tillhör globala livsmedelskoncernen Nestlé, har upptäcks i flera EU-länder, bland annat Sverige. Det skriver Uppsala Nya Tidning (UNT).
I en butik i Uppsala har kommunens miljö- och hälsoskyddskontor beslagtagit 60 falska Maggi-förpackningar, vilka nu ska brännas. De falska buljongtärningarna uppges innehålla spår av selleri, som kan utlösa livshotande reaktioner hos allergiker.


De falska förpackningarna upptäcktes, enligt UNT, först av danska livsmedelsverket, vid en kontroll av en dansk livsmedelsgrossist, som levererat till kunder i Danmark och Storbritannien. Den danske grossisten uppger att man i sin tur köpt produkterna från den svenska butiken i Uppsala. Och butiken i Uppsala säger å sin sida att man köpt förpackningarna från en grossist i Degerfors, men denna har inte gått att nå. Det enda spåret efter bolagets verksamhet är en postlåda och en källarlokal, som Degerfors kommun inte kommer in i.

Miljöinspektören vid Degerfors kommun, Johan Nilsson, uppger för UNT att grossisten i Degerfors aldrig registrerat sig för att sälja livsmedel som lagstiftningen kräver och att man ännu inte lyckats få tag på någon av personerna bakom grossistföretaget.

Var de falska Maggi-förpackningarna, som var märkta med text på svenska och arabiska, ursprungligen kommer ifrån, verkar alltså vara en svår nöt att knäcka och UNT skriver att såväl svenska myndigheter som Europol nu är inkopplade i försöken att spåra de falska buljongtärningarna och dess upphovsmän.

Hos varumärkesägaren Nestlé har man enligt UNT reagerat med bestörtning på beskedet om de förfalskade buljongtärningarna. Nestlé har ingen egen försäljning av Maggi buljongtärningar i Sverige, medan de däremot markandsförs i flera andra länder, inte minst i utvecklingsländer, där tärningarna är populära vid tillagning av enkla soppor och grytor.

”Vi marknadsför inte produkten alls i Sverige. Det som har skett är någon form av parallellimport. Och det är fruktansvärt att man utnyttjar ett välkänt och trovärdigt varumärke så här. Detta är en kriminell handling och den ska behandlas som en sådan”, säger Nestlés informationschef Marie Louise Elmgren till UNT.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-04-11

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Övrigt Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK