Globala dryckesproducenten PepsiCo har lanserat en ny design på sina engångs-PET-flaskor till välkända läsken Pepsi. Det är första gången sedan 1996, som Pepsi-flaskans form och utseende ändras. På bilden syns den nya flaskan med den gamla PET-flaskan i bakgrunden.
De nya flaskorna har nu börjat distribueras i USA i volymerna 16 ounce (ca 0,47 liter)och 20 ounce (ca 0,6 liter), men enligt bolaget lär det dröja några år innan de nya flaskorna finns på alla marknader.
”Den här nya flaskan är en milstople i Pepsis marknadsföringskampanj ´Live for Now´”, säger Pepsis marknadschef Angelique Kremb.
PepsiCo skriver i ett pressmeddelande att den nya flaskan har utformats för att ge användaren en stimulerande, taktil upplevelse, när han eller hon griper och håller om flaskan. Flaskan har fått en förhöjd profil i övre halvan, medan den nedre delen av flaskan har utformats som en greppvänlig ”virvel”.
”Engångsflaskan utgör vår mest konkreta kopplingspunkt med konsumenterna och vi bara älskar hur den här nya flaskan uttrycker vårt varumärke”, säger Angelique Kremb.
Den nya Pepsi-flaskan kommer nu att användas till alla produkterna i Pepsi-portföljen, dvs. Pepsi, Diet Pepsi, Pepsi MAX och Pepsi NEXT.
Plastflaskan kommer också att följas upp med en 12-ounce (ca 0,35 liter) premium glasflaska, som endast ska finnas hos utvalda återförsäljare.
Designen till den nya flaskan är framtagen under ledning av PepsiCos chefsdesigner Mauro Porcini, och bolaget skriver att den nya Pepsi-flaskan är bara första steget i en omfattande designändring, som kommer att inbegripa hela PepsiCos sortiment och där de nya förpackningarna kommer att lanseras efterhand under det här året.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com