Lustfylld öletikett fick Systemet att slå bakut
Den här varianten godkändes inte heller av Systemet, så nu kommer ölet att säljas med teckningen ersatt av en helsvart platta...
Så här illustreras ölet ”Gluttony” (Frosseri)...
...och så här ”Sloth” (Lättja).
På (den godkända) etiketten till ”Wrath” (Vrede) skymtar minsann också ett bart bröst...

Danska bryggeriet Amager Bryghus har lanserat en serie med olika ölsorter, som man namngivit efter det sju dödssynderna. Varje öl har fått sin ”synd” och dessutom har man försett flaskorna med annorlunda etiketter, där respektive synd illustreras med en iögonfallande teckning av den danske konstnären Simon Hartvig Daugaard samt syndens namn på engelska.
Men inför lanseringen i Sverige har nu Systembolaget reagerat på en av etiketterna. Det är etiketten till ”Lust” (Vällust) som fått Systemet att slå bakut och förbjuda etiketten i Sverige!
Etiketten visar en yppig kvinna, som ligger i ett badkar med brösten delvis synliga ovanför vattenytan. Och det blev för mycket för Systembolaget, som med hänvisning till alkohollagen menar att etiketten inte är måttfull och att den kopplar ölet till sex, kärlekslust och sexuell framgång...


Beslutet av svenska Systembolaget har väckt både bestörtning och förundran i Danmark och hos tillverkarna Amager Bryghus.
”Jag tycker kanske det är gammeldags regler i Sverige. Helt klart ska det inte vara pornografiska avbilder på en öl, men det tycker jag inte det är här”, säger bryggeriägaren Morten Valentin Lundsbak till SDS på nätet.

Men från Systemet sida är hållningen glasklar – ölet får inte säljas i Sverige med den ursprungliga etiketten.

Inför den svenska lanseringen av den ”syndfulla” danska ölserien, som är planerad till den 2 maj, föreslog bryggeriet att man tonade ner teckningen på etiketten och placerade ordet ”CENSORED” tvärs över bilden, så att de ”lustframkallade” detaljerna doldes. Men det accepterades inte av Systembolaget, som menade att det inte var frågan om någon censur utan en reglerätt tolkning av alkohollagen, där det står att "vid marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter ska särskild måttfullhet iakttas".

”Både vi och producenter har regler att förhålla oss till. Vi har i det här fallet gjort vår bedömning utifrån bland annat marknadsföringslagen och alkohollagen. Etiketten är inte måttfull och det finns en klar koppling till sexualitet och lyckad sexuell förmåga”, säger Systembolagets presschef Lennart Agén till SDS.

Resultatet av den danska ”etikettsynden” har nu i stället blivit att ölet ”Lust” visserligen kommer att säljas i Sverige – men i det som kallas ”Lust – The Blackened Version” och med etiketter där bland annat det ovalformade utrymmet för den censurerade teckningen ersatts av en helsvart platta...

Och om inte annat, så har ju det danska bryggeriet fått både mycken och gratis publicitet för sina ”syndfulla” ölsorter tack vare svenska Systembolaget!

(På tal om publicitet: vill du veta mer om Amager Bryghus och ölen i ”Sinners Series”, så klicka HÄR..!)


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-04-18

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Etikett/Märkning Etikett/Märkning Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK