...
Profilerad ölburk från Budweiser som efterliknar logotypens välkända “fluga”
Budweiser-logotypen med ”flugan” i bakgrunden är ett välkänt varumärke.

Välkända ölet Budweiser, som ingår i globala bryggerijätten Anheuser-Buschs sortiment, har sedan 1956 haft en stiliserad fluga (dvs. en rosett) som en del av sin logotyp. Den typiska logotypen är välkänd världen över och nu har Anheuser-Busch bestämt sig för att accentuera logotypens fluga än mer – och det gör man med en profilerade dryckesburk som också har formen av en fluga..!
Burken – som Anheuser-Busch blygsamt kallar “världens mest unika ölburk” – kommer att lanseras i USA den 6 maj och enbart säljasi en specialutformad 8-packs förpackning.


”Den här burken liknar ingenting du sett förut. Världens mest ikoniska ölmärke förtjänar världens mest unika och innovativa burk – och det tror jag vi har här!”, säger Anheuser-Buschs innovationschef Pat McGauley.

”Flugburken” har varit under utveckling inom Anheuser-Busch sedan 2010. Den är tänkt att endast säljas på USA-marknaden och den kommer inte att ersätta de traditionella Budweiser-burkarna.

För att kunna producera den nya burken och åstadkomma dess särpräglade ”flugform” med markerad midja ställdes Anheuser-Buschs ingenjörer inför ett antal tekniska utmaningar vilka också krävde stora investeringar i utrustningar vid Budweisers egen burktillverkningsenhet i Newburgh, New York. Det behövs en tillverkningsprocess på 16 steg för att forma den speciella aluminiumburken: tio processteg för att forma den undre halvan och sex steg för den övre halvan.

Innovatörerna hos Anheuser-Busch har experimenterat med olika burkformer under flera år, med avsikten att komma fram med unika lösningar och former, som dels kan särskilja koncernens produkter på marknaden, dels är tekniskt och ekonomiskt lönsamma.

Att få fram den flugformade burken med sin intryckta, markerade midja, var extra svårt.
”Aluminium kan endast sträckas cirka 10 procent, innan metallen brister, vilket krävde att vinklarna på flugformen måste vara mycket exakta”, säger Pat McGauley.

På grund av den markerade midjan, rymmer burken något mindre än traditionella Budweiser-burkar, eller 11,3 ounces jämfört med 12 ounces (ung. 0,32 liter respektive 0,36 liter).

Kuriosa:
Det finns ingen skriftlig dokumentation om ursprunget till Budweiser-flugan, men obekräftade källor inom företaget uppger att ”flugan” från början egentligen var två trianglar, som placerades med spetsarna mot varandra och att de adderades till Budweiser-logotypen första gången 1956.
Skälet lär ha varit att man ville få konsumenterna att använda hela namnet ”Budweiser” och inte bara förkortningen ”Bud”, som annars var det vanliga uttrycket i barer och butiker. Genom att placera namnet ”Budweiser” över en bakgrund av två motställda trianglar, skulle hela namnet lyftas fram och accentueras och då förhoppningsvis resultera i att konsumenterna lärde sig använda hela produktnamnet…
Och man kan väl säga att man lyckades: Budweiser som namn är känt över hela klotet i dag och logotypen med sin flugformade bakgrund är ett av världens mest kända varumärken…


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-04-19

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad Metall Metall

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK