Förpackningstillverkaren BillerudKorsnäs ska öka sina satsningar i Asien, Mellanöstern samt Nord- och Sydamerika. Det framgår av en intervju, som Nyhetsbyrån Direkt gjort med koncernchefen och VD:n Per Lindberg i samband med presentationen av den ekonomiska rapporten för årets första kvartal (läs mer om rapporten här).
I intervjun säger Per Lindberg att satsningarna görs för att motverka den långsamma återhämtningen på den europeiska marknaden.
"Vi placerar en person i Nordamerika, som ska serva både Nord- och Sydamerika, det har vi inte haft tidigare. Vi kommer också att placera folk i Bangkok, Singapore och Dubai", säger Per Lindberg till Direkt.
Det är främst affärsområdena för wellpappråvara (Containerboard) och förpackningspapper (Packaging Paper) som förväntas expandera på de nya marknaderna utanför Europa.
Av intervjun framgår också att BillerudKorsnäs förväntar sig att orderläget ska förbättras under årets andra kvartal jämfört med det första.
”Det är i första hand en säsongsmässig ökning vi tror på och inte en konjunkturell förstärkning. Nu var orderläget inte dåligt under det första kvartalet och det riktigt intressanta blir att se om en förbättring kan resultera i högre priser”, säger Per Lindberg till Direkt.
BillerudKorsnäs har aviserat högre priser på MG-kraftpapper med "några procent" och på wellpappråvara med 5-8 procent. Om prishöjningarna de facto hamnar på de nivåerna återstår att se.
”Normalt får man igenom cirka hälften av en sådan höjning”, säger Per Lindberg.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com