CCL Decorative Sleeves, som ingår i globala etikettkoncernen CCL Label, har utvecklat en heltäckande sleeve (hylsetikett) som har inbyggt skydd mot skadlig ultraviolett strålning. Etiketten är speciellt lämplig till känsliga produkter som juicer, mjölkdrycker, etc.
Den UV-skyddande sleeven används nu av brittiska the Good Whey Co till lanseringen av deras färska proteindryck Upbeat. Drycken förpackas på specialdesignade små PET-flaskor med markerad midja (bilden) och varje flaska innehåller 250 gram dryck.
Producenten Good Whey har mer än 40 års erfarenhet av att utvinna vassleprotein (eng. ”whey” = vassla) ur mjölk och Upbeat är resultatet av en intensiv forskning och utveckling för att skapa en välsmakande mjölkdrink, som också innehåller rikligt med viktigt protein. Varje flaska med Upbeat innehåller 20 gram vassleprotein och drycken finns i smakerna ”jordgubb” eller ”mango och passionsfrukt”.
Eftersom den nya drycken Upbeat är en högkvalitativ färsk produkt, ville Good Whey ha en förpackning som dels framhöll dryckens premiumstatus, dels särskilde den från traditionella UHT-drycker, som annars är vanligast i det här produktsegmentet. För att skydda drycken och bibehålla smak och hållbarhet var det också viktigt att förpackningen var utrustad med ett effektivt skydd mot nedbrytande UV-strålning.
CCL Decorative Sleeves löste både premiumutseendet och UV-skyddet med hjälp av en specialutvecklad och heltäckande hylsetikett, tillverkad i vit, ogenomskinlig och kaviterad PET-film, vilken försetts med ett UV-absorberande lacklager. Etiketterna är flexotryckta i nio färger, vilket ger en sidenmatt yta, som känns mjuk vid beröring.
”Upbeat är en unik och högkvalitativ dryck och det var mycket viktigt att förpackningen återspeglar detta”, säger Good Wheys VD Ivor Harrison.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com