...
Coca-Cola ersätter sitt varumärkesnamn med de vanligaste svenska egennamnen!
De 150 vanligaste svenska egennamnen kommer under sommaren att ersätta det sedvanliga varumärkesnamnet ”Coca-Cola” på 115 miljoner flaskor och burkar!

Coca-Cola Sverige kommer inom kort att genomföra en annorlunda kampanj, som innebär att man tillfälligt byter ut den ikoniska texten ”Coca-Cola” på flaskor och burkar mot våra vanligaste svenska egennamn!
Kampanjen ”Dela en Coke” (”Share a Coke”) genomförs i hela Europa samtidigt och tanken är att uppmana konsumenterna till att dela en Coke med vänner och familj.
I hela Europa får över en miljard flaskor och burkar nya etiketter med vanliga egenamn under maj till augusti och enbart i Sverige rör det sig om 115 miljoner förpackningar, som tillfälligt får nya etiketter.


Kampanjen ”Dela en Coke” omfattar Coca-Cola, Coca-Cola Light och Coca-Cola Zero. På de nya etiketterna kommer det att stå exempelvis "Dela en Coke med Emma" eller "Dela en Coke med Johan", etc. De namn, som hamnar på etiketterna, är de 150 vanligaste svenska egennamnen, vilket gör det möjligt för åtskilliga svenskar att finna sitt eget namn på en Coca-Cola-flaska eller –burk och på så sätt få känslan av en personlig Coke.
”Samtidigt är kampanjen också en hyllning till alla konsumenter som dricker Coca-Cola”, skriver Coca-Cola Sverige i ett pressmeddelande.

”Det är första gången hittills, som vi byter ut den ikoniska texten med Coca-Cola på flaskan, och vad är då bättre än att ersätta den med namnen på de som älskar oss mest – våra konsumenter”, säger Eric Nilsson, varumärkeschef på Coca-Cola Sverige.

I samband med kampanjen upprättas också en speciell hemsida – delaencoke.se – där besökarna från och med mitten av maj kan skapa en egen virtuell Coca-Cola att dela på Facebook. Besökarna kommer också att kunna skriva ner sina sommarplaner, som sedan animeras fram. På sajten kommer elva vinnare om dagen att presenteras i Instagramtävlingen "Dela en Coke – Dela ett foto", där konsumenter uppmanas att dela sin bästa sommarbild under hastaggen #delaencoke.

På flera platser i landet under sommaren kommer det även att ske event, där de som vill kan producera sina egna Coca-Cola-burkar med etiketter med vilket som helst önskat namn.

Kampanjen ”Share a Coke” kommer ursprungligen från Australien, där den väckte stor uppmärksamhet och blev en stor succé, när den genomfördes år 2012.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-05-03

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Glas Livsmedel Livsmedel Livsmedel Marknad Metall Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK