...
Nu har det hänt igen:
Systembolaget stoppar ett öl på grund av ”olämplig etikett”
Den här öletiketten – hämtad från skivomslaget till Iron Maidens singel ”Trooper” från 1983 – gillas inte av svenska Systembolaget, som nu stoppat lanseringen av hårdrockbandets öl.

För en knapp månad sedan skrev vi om hur Systembolaget stoppat ett danskt öl, eftersom man ansåg att ölflaskans etikett inte var tillräckligt ”måttfull” och kopplade ölet till syndfull lust och sexualitet (läs här).
Och nu har det hänt igen! Ännu ett specialöl har stoppats av Systemet på grund av utseendet på flaskans etikett. Den här gången är det välkända heavy metal-bandet Iron Maiden, som fått sitt öl Trooper stoppat, eftersom Systembolaget anser att etiketten, som visar ett dödskalleliknande monster med en brittisk flagga, inte är förenlig med alkohollagen...


Nu har lanseringen av Iron Maidens egna öl stoppats i avvaktan på att Systembolagets jurister ska titta på ärendet mera noggrant. Systembolagets pressansvarige Therese Elmgren säger till Aftonbladet att öletiketten blivit föremål för diskussion eftersom den anses strida mot alkohollagens regler om hur etiketter, etc. får vara utformade.

I sammanhanget bör kanske påpekas att vare sig namnet eller ”monsteretiketten” på Iron Maidens öl tillkommit av en slump. Etiketten är nämligen hämtad från omslaget till bandets singel ”Trooper”, som kom 1983. På skivomslaget bär ”dödskallemonstret” ett blodigt svärd i ena handen och på marken syns delar av lemlästade människor. Ölet Troopers etikett är dock hårt beskuren och på denna syns varken det blodiga svärdet eller kroppsdelarna på marken.

Tilläggas bör också att ölet Trooper blivit en stor försäljningsframgång runt om i världen. Över 100 länder har föranmält intresse av att sälja ölen och det brittiska bryggeriet Robinsons Brewery jobbar för högtryck för att hinna med alla leveranser!

Men i Sverige är det alltså – åtminstone än så länge – stopp för ”monsterölet”. Den andra maj, skulle Iron Maidens öl ha börjat säljas på Systembolaget, men nu vet ingen när – eller om – ölet kommer att finnas i systemhyllorna.
Enligt AB vill de ansvariga på Systembolaget inte svara på vad det är exakt hos öletiketten, som – trots att den accepterats i massor med andra länder – gör att man anser att den bryter mot alkohollagen.
”Det är ett pågående beslut. Våra jurister tittar på det”, säger Therese Elmgren till AB.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-05-13

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Etikett/Märkning Etikett/Märkning Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK