...
Internationella framgångar för svenska förpackningsdesigners
Konceptet Absolut Unique, där fyra miljoner Absolut Vodka-flaskor försågs med individuella och unika färgmönster, belönades med guld i One Show.
BVD:s förpackningsdesign till Beckers Scotte vann en silvermedalj.
Guldvinnande vibratorförpackning kreerad av Hong Kong-baserade Ramblin Brands.

Den stora internationella designtävlingen One Show är nu avgjord och vid prisutdelningen i New York blev det stora framgångar för flera svenska bidrag.
4.000 bidrag hade lämnats in till tävlingen och av dessa belönades 274 bidrag från 28 länder. Bland de svenska vinnarna kan nämnas de båda Stockholmsbaserade designbyråerna Family Business och BVD, som belönades med ett guld och ett silver respektvive ett silver.


Family Business fick sin guldmedalj i kategorin ”Package Design” för den uppmärksammade designidén Absolut Unique, där fyra miljoner Absolut Vodka-flaskor med hjälp av robotteknik förses med grafisk utsmyckning, som ger varje enskild flaska såväl ett unikt mönster som ett unikt tillverkningsnummer (läs här och här). Byrån fick också en silvermedalj i kategorin ”Collateral Design – P.O.P & In-Store – Single”.
Absolut Unique-konceptet har tidigare också tilldelats den prestigfyllda svenska utmärkelsen Guldägget.

”Jag tycker att det känns fantastiskt. Det här är ju den enda tävlingen, där all global design från ett helt år tävlar med varandra”, säger Family Business Mårten Knutsson enligt Resumé.

För Resumé berättar Mårten Knutsson också att Family Business haft Absolut Vodka som klient i tolv år och att Absolut Unique-projektet betytt mycket för både byrån och för Absolut Vodka.
”Det fina med Absolut Unique är att det är design som inte bara ser bra ut, utan också säljer. Konsumenter över hela världen har stått och valt mellan 100 Absolut-flaskor, istället för mellan 100 vodkamärken. Det är precis den situationen man vill vara i på en överfull marknad”, säger Mårten Knutsson.

Designbyrån BVD belönades också i One Show och hämtade hem en silvermedalj i kategorin ”Package Design – Product Line” för förpackningarna till färgtillverkaren Beckers varumärke Scotte

Men de svenska utmärkelserna i One Show stannade inte vid det: Hong-Kong-bolaget Ramblin Brands, som drivs av svenskarna Mattias Hulting, Jonas Palm och Peder Wikström, vann två guld för designen till Smilemakers Vibrators. Det ena guldet fick man för förpackningsdesignen och det andra för designen till själva produkten.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-05-14

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Marknad Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK