Dygnet runt i tre månader kördes tolv stora digitaltryckpressar hos åtta etikettkonverterar runt om i Europa – det var den rekordartade produktionsinsats, som krävdes för att ta fram 800 miljoner specialtryckta flasketiketter till Coca-Colas uppmärksammade namnkampanj ”Share a Coke” i Europa!
Som vi tidigare beskrivit (läs här) går kampanjen ut på att Coca-Colas välkända varumärke byts ut mot egennamn, och smeknamn, osv. på flaskor och burkar med Coca-Cola, Coca-Cola Light och Coca-Cola Zero i 32 europeiska länder. Och för att klara detta krävdes alltså en digital tryckinsats av hittills aldrig skådat slag…
Uppdraget att trycka de 800 miljoner etiketter, som behövts till Coca-Cola-flaskorna i kampanjen, gick till välkända Hewlett Packard och projektet leddes från Holland av Peter Overbeek vid etikettkonverteraren Eshuis i Dalfsen. För ändamålet användes HP Indigo WS6000 digitalpressar och sammanlagt var åtta etikettkonverterare och 12 sådana pressar runt om i Europa involverade i det samordnade projektet.
Det statiska innehållet på etiketterna trycktes först med konventionellt tryck på ett flexibelt wrap-around-material, innan etiketterna kompletterades med de digitaltryckta namnen. För vart och ett av de ingående 32 europeiska länderna har Coca-Cola valt ut 150 vanliga egennamn samt ett urval av uttryck och smeknamn, som handlar om vänskap, familj, kärlek, etc. Nästan 800 miljoner flasketiketter med cirka 5000 varianter av namn, smeknamn, etc. trycktes upp i kampanjen och för att klara det samordnade uppdraget fick de tolv HP Indigo-pressarna hos de åtta etikettryckarna arbeta dygnet runt i nästan tre månader!
En förutsättning för att klara av det rekordstora tryckuppdraget var att samtliga 12 HP Indigo-pressar var samordnade vad gäller konfiguration och tryckinställningar. För att säkerställa att Coca-Colas varumärkesskyddade röda färg blev densamma i alla digitalpressarna har HP dessutom tagit fram ett speciell ”Coca-Cola”-röd tryckfärg som användes av samtliga digitaltryckare i projektet. Tryckfärgen kommer också att tjäna som referensfärg för Coca-Cola vid framtida digitaltryckuppdrag.
”Under de här tre månaderna av kontinuerligt tryck har HP Indigo WS6000-pressarna visat sig vara exceptionellt tillförlitliga och med ett så här starkt europeiskt nätverk av etikettkonverterare, som använder dessa pressar, så är möjligheterna för varumärkesägare i Coca-Colas storleksklass i det närmaste oändliga”, säger projektledaren Peter Overbeek.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com