Returpack och Reitan Convenience Sweden inleder ett samarbete i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor på de svenska vägarna.
Reitan Convenience Sweden driver 109 bensinstationer under varumärket Shell/7-Eleven och samtliga butiker är nu anslutna till pantsystemet och kommer att erbjuda sina kunder möjligheten att lämna panten i speciella kärl (bilden).
”Vi är mycket glada över samarbetet, som gör det lättare för bilisterna att lämna pant och därmed göra en insats för miljön. Det är också roligt att de som arbetar på stationerna är så positiva till samarbetet”, säger Erik Ebbeson, kundchef på Returpack
Reitan Convenience Sweden arbetar inom flera områden för att minimera verksamhetens negativa miljöpåverkan.
”Det är mycket glädjande att få göra detta tillsammans med Returpack. Samarbetet ligger helt i linje med vår miljösatsning och förutom att öka återvinningen bidrar det även till att minska nedskräpningen runt om i Sverige”, säger Helena Ekdahl, HR-Chef på Reitan Convenience Sweden AB.
Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor. Trots det är det omkring 200 miljoner burkar och flaskor som inte pantas varje år. Returpack jobbar ständigt för att hitta nya samarbeten som gör att återvinningen ska öka ytterligare.
De senaste åren har Returpack arbetat för att öka tillgängligheten till pantsystemet för konsumenterna. Idag finns det drygt 8.000 ställen där man kan lämna sin pant, av dessa är drygt 3.000 butiker med pantautomater.
”Vi försöker anpassa pantsystemet till hur samhället ser ut i dag med de nya konsumtionsmönster vi har. Idag konsumeras allt mer dricka utanför hemmet. Den här satsningen är ytterligare ett sätt att underlätta för konsumenterna att göra sig av med sina tomma burkar och PET-flaskor”, säger Erik Ebbeson.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com