...
100 tonåringar hjälpte Arla utforma ny mjölkdryck och dess förpackning
Arla lanserar Bubble Latte i Danmark. En mjölkdryck där både produkt och förpackning urformats med hjälp av drygt 100 tonåringar...

I Danmark har Arla lanserat vad man betecknar som världens första mjölkdryck med ”fruktbubblor”. Drycken, som fått namnet ”Arla Bubble Latte”, är avsedd för en yngre konsumentkategori och därför har Arla tagit hjälp av tonåringar för att utforma såväl den nya produkten som dess förpackning!
”När vuxna ska utforma något till tonåringar blir det ofta fel. Därför att vi valt att utveckla drycken och hur den ska se ut tillsammans med de som rent faktiskt ska dricka den. Genom att utveckla nya smaker tillsammans med konsumenterna ökar chanserna för att vi tillgodoser deras behov”, säger Gitte Buje, som är innovationschef inom mjölk hos Arla Danmark.


Arla Bubble Latte består av en formsprutad plastbägare med fruktsmaksatt mjölk och på toppen finns ett rymligt och genomskinligt plastlock. Locket innehåller ”fruktbubblor” bestående av små klimpar av fruktgelé inneslutna i ett transparent hölje, som är tillverkat av samma typ av tångalger, som används till sushi. Förpackningen är också försedd med ett vidhängande sugrör. Innan förtäring ska ”fruktbubblorna” i locket blandas ner i drycken och på så sätt förhöja smak- och drickupplevelsen.

Mer än 100 danska tonåringar har varit engagerade i utformningen av den nya produkten och dess förpackning. Tonåringarna har deltagit i workshops, smaktester och marknadsföringsdiskussioner. Och resultatet blev en produkt som är fettsnål (0,1 procent fett) och kalciumrik, med en sockerhalt på 8,5 procent, vilket motsvarar vanlig naturlig drickyoghurt.

”Vi ville få fram en produkt som var både lite galen och annorlunda, men ändå så nära det naturliga som möjligt. Det här är ingen sockerbomb – men det är en spännande smakupplevelse!”, säger Gitte Buje.

Arla Bubble Latte kan köpas i alla 7-Eleven-butiker i Danmark. Produkten finns i tre smaker: persika/hallon, granatäpple/jordgubbe och blodapelsin/mango.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-05-29

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Marknad Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK