...
Nytt från Pakistan 1:
Svensk förpackning etablerad på den växande mejerimarknaden i Pakistan
Olpers mjölk i Ecoleans Air Aseptic.
Ecoleans VD Peter L Nilsson (mitten) samtalar med Engro Foods VD Afnan Ahsan (t.v.) och Ecoleans försäljningschef i Pakistan Kamran Khan.

Helsingborgsbaserade förpackningstillverkaren Ecolean AB har nu också etablerat sig på den stora och snabbväxande mejerimarknaden i Pakistan. Det är landets marknadsledande livsmedelsföretag Engro Foods, som valt Ecoleans koncept Air Aseptic i volymen 250 milliliter till sitt flaggskepp Olpers mjölk.
Den nya förpackningen lanserades nyligen vid ett uppmärksammat event i huvudstaden Karachi, som bland annat inkluderade en avancerad tredimensionell presentation genomförd med hjälp av holografisk teknik.


Omkring 20 internationella och nationella TV-kanaler rapporterade från evenemanget som bland de medverkande hade bland annat den berömda pakistanska skådespelerskan Marina Khan, som tillika är ambassadör för Olpers mjölk, samt Engro Foods VD Afnan Ahsan och Ecoleans VD Peter L Nilsson.

”Engro Foods resa som företag är imponerande. Baserat på innovationer och en djup förståelse för markandens behov har man på bara sju år blivit marknadsledande i Pakistan. Jag är hedrad av att Ecolean nu får bli en del av detta och att vi kan bidra till företagets fortsatta tillväxt”, sade Peter L Nilsson i sitt anförande.

Ecoleans förpackning Air Aseptic är en lättviktsförpackning tillverkad i företagets speciella förpackningsmaterial bestående av krita, luft och plast. Förpackningen har formen av en tillbringare och är försedd med ett luftfyllt handtag, som gör förpackningen enkel att hålla och att hälla ur. Den har en lätthanterlig rivöppningsfunktion och den aseptiska förpackningstekniken ger produkterna lång hyllivslängd.

”Denna nya förpackningsteknologi kommer att ytterligare öka näringsvärdet och smaken hos våra produkter och ge maximal användbarhet för våra konsumenter”, sade Engro Foods VD Afnan Ahsan.

N.B.: Pakistan med sina 180 miljoner invånare är världens tredje största producent och förbrukare av mjölk: 90 miljoner liter konsumeras varje dag. Andelen mjölk som levereras i förpackningar är dock låg. Endast 8 – 10 procent av mjölken processas och 94 procent av befolkningen konsumerar fortfarande oförpackad mjölk. Men marknaden för mjölk i förpackningar växer mycket snabbt och tillväxttakten är för närvarande 22 – 25 procent om året.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-06-04

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Marknad Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK