...
Mondi startar kampanj för pappersbaserade bärkassar

Globala förpackningskoncernen Mondi har startat en kampanj för att öka medvetenheten bland europeiska handlare och konsumenter om fördelarna med pappersbaserade bär- och varukassar.
Bakom kampanjen ligger en undersökning, som Mondi genomfört tillsammans med svenska forskningsinstitutet Innventia och som avslöjade att det finns stora luckor i medvetenheten och kunskapen om hur man kan använda kraftpapper till shoppingpåsar och bärkassar.


Undersökningen, som gjordes i livsmedelsbutiker i Tyskland, Spanien och Italien, visade bland annat att mindre än 20 procent av konsumenterna var medvetna om att papperskassar fanns tillgängliga i deras butiker och utgjorde ett alternativ för att bära hem varorna…

Undersökningen visade också att om medvetenheten om papperskassar var låg, så var andelen konsumenter som använde sådana bärkassar ännu lägre! I Tyskland och Italien var det endast två procent av konsumenterna som använde sig av butikernas papperskassealternativ och i Spanien var det ännu färre – mindre än en halv procent!

I samband med kampanjen har Mondi, vars kraftpapper används för att tillverka alla typer av shoppingpåsar och bärkassar, under sloganen ”Mondi Paper Carries Best” inlett en informationsdrive för att informera betydande europeiska detaljhandelsmarknader om fördelarna med kraftpapper och uppmuntra dem att gå över till kassar tillverkade av en naturlig och förnybar källa.

“Råvaran i våra pappersbaserade kassar kommer från ansvarsfullt skötta skogar. Vårt kraftpapper kan återvinnas upp till sju gånger och lämpar sig också för industriell kompostering och en papperskasse, som slängs i naturen, bryts ner på biologisk väg”, säger Clemens Stockreiter, chef för Mondi Kraft Paper Europe & International.

I sin kampanj har Mondi i fyra punkter listat varför bärkassar i kraftpapper är ett bättre alternativ än platskassar:

  1. Känslan av starkt papper. Konsumenter uppskattar den större styrka och bärkraft som moderna papperskassar har.
  2. Miljövänligt. Pappersbaserade bärkassar är bionedbrytbara, enkla att återvinna och tillverkade av förnybara naturligt råmaterial.
  3. Bästa trycket. Den utmärkta tryckbarheten på papper gör papperkassar till utmärkt bärare av marknadsföringsbudskap och varumärkeskommunikation.
  4. Symbol för ansvarsfulla varumärken. Papper sänder signaler om engagerade varumärkesägare och hållbar konsumtion.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-06-10

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Marknad Övriga Övrigt Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK