...
Löfbergs gör strategiskt köp på den växande kaffemarknaden i England
”En stor och strategiskt mycket viktig affär”, säger Lars Appelqvist, VD på Löfbergs.

Segmentet heta drycker växer i England och idag köper engelsmännen mer kaffe än te! Den här trenden tar familjeägda svenska kafferosteriet Löfbergs, med huvudsäte i Karlstad, fasta på genom att köpa det väletablerade engelska företaget Food Brands Group. Affären betecknas som den största i Löfbergs drygt hundraåriga historia.
”Det är en stor och strategiskt mycket viktig affär. Vi köper ett väletablerat företag med upparbetade distributionskanaler till de största butikerna och livsmedelskedjorna. Det ger oss goda möjligheter att vinna marknadsandelar inom ett segment, som växer kraftigt i England”, säger Lars Appelqvist, VD på Löfbergs.


Food Brands Group bildades 1983 och omsätter drygt 90 miljoner kronor. Företaget arbetar med en rad starka varumärken, till exempel kaffemärket Percol, och är kända för sin höga kvalitet. De senaste tio åren har man vunnit ett 40-tal priser för smak och kvalitet. Food Brands Group är dessutom störst i England när det gäller Fairtrade-märkt kaffe.

”Precis som Löfbergs har Food Brands Group lagt stort fokus på sitt hållbarhetsarbete. Vi delar värderingar, när det gäller ansvaret för människor och miljö. Det gör att vi passar extra bra ihop”, säger Lars Appelqvist.

Förvärvet av Food Brands Group innebär att Löfbergs omsättning i England kommer att uppgå till cirka 130 miljoner kronor. Det är dock inte Löfbergs första förvärv i England: år 2011 köpte man engelska Red Cup, som levererar kaffe och kaffeautomater till kontor och andra storhushåll.

Köpet av Food Brands Group innebär också att Löfbergs fortsätter att expandera i Europa. Vid starten för drygt 100 år sedan var man helt inriktad på försäljning och marknadsföring enbart i Sverige, men i dag ser bilden av Löfbergs annorlunda ut. Sedan man 1993 började exportera kaffe till Baltikum har företaget genomgått en allt större internationalisering, bland annat genom en rad förvärv i bland annat Danmark, Norge, Lettland och England.
”Idag är Löfbergs verksamma på tio olika marknader i Europa. För drygt fem år sedan sålde vi drygt tio procent av vårt kaffe utanför Sverige, idag är siffran nästan 40 procent”, säger Lars Appelqvist.

Inga uppgifter om de ekonomiska villkoren för Löfbergs köp av Food Brands Group har offentliggjorts.

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 280 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-06-19

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Köp/Försäljning/Samgående Livsmedel Övriga Övrigt Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK