Coop i Danmark lanserar tävling bland sina förpackningsleverantörer
Vill hitta gröna förpackningslösningar

Thomas Roland, avdelningschef på Coop, presenterade undersökningen.

Hvad er din ide til grøn emballage” frågar Coop sina förpackningsleverantörer. Man gör det under rubriken Grøn Idepris, en tävling som man arrangerat under några år och som varje år har fokus på ett nytt område. I år är det alltså livsmedelsförpackningar man siktar in sig på.

I informationen kring tävlingen säger man att man vill höra sina leverantörers förslag på hur förpackningarna kan göras mer hållbara, lättare att återvinna eller hur de kan vara med att lösa andra problem som till exempel matspill. Under hösten kommer bidragen att bedömas av en jury och under början av nästa år tillkännages vinnarna.
 
Det hela startade med en ”kick-off” på Coops huvudkontor i Albertslund strax utanför Köpenhamn. Ett hundratal personer, de flesta leverantörer, var samlade för att få veta mer. Samtidigt fick man lyssna till resultaten från en konsumentundersökning kring förpackningar som Coop låtit göra. Den presenterades av Thomas Roland, avdelningschef på Coop. Undersökningen har gjorts av Coop Analys om omfattar runt 1000 personer.
 
”De svar vi fått är kanske inga som överraskar er som jobbar i förpackningsindustrin, men de kan ändå tjäna som riktmärken för den framtida utvecklingen”, sa han till åhörarna.
Den första frågan man ställde var vad konsumenten tycker är viktigast egenskapen hos en livsmedelsförpackning. Majoriteten svarade att den ska ge relevant produktinformation, följt av att den ska garantera livsmedelssäkerheten. Först på femte plats kom förpackningens miljöpåverka och ändå längre ner på listan att den ska förlänga livsmedlets hållbarhet.
 
Rent materialmässigt är det plastmaterialen som får ta den stora smällen. Man frågade om vilken typ av förpackningsmaterial som det är mest av i hushållsavfallet.
”Jag tror att det handlar om en mental inställning gentemot plast”, sade Thomas Roland. ”Plast har en tendens att fyll på mer i medvetandet än i soptunnan”.
 
Närmare åttiofem procent av de tillfrågade tycker att det dagligvaruprodukterna har för mycket förpackning.
”Min slutsats utifrån detta är att konsumenterna ser på förpackningar som något som är elakt”.
 
För att rätta till den här inställningen vill nu Coop alltså ha förslag på smarta förpackningslösningar från sina leverantörer. Förutom ett förstapris på 50 000 danska kronor lovar man också att se till att lösningen, eller lösningarna (det finns ett andra- och tredjepris också) kommer att få en rejäl spridning i dansk dagspress.
 
I nästa utgåva av tidningen nord emballage, i augusti, kommer samtliga resultat från Coops undersökning att presenteras.


Bo Wallteg

Editor-in-chief & Publisher
BO WALLTEG
bo@packnews.com

Publicerad: 2013-06-28

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Livsmedel Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK