...
En ”Coke on the ice”
Kall till sista droppen!

Det har varit en varm sommar och bryggerinäringen är glada över försäljningsrekord. Kalla drycker har varit, och är, eftertraktade. I andra delar av världen är det ändå varmare och därmed kanske ändå större behov av kalla drycker. Coca Cola har lanserat en lösning för detta i Colombia. Kallar än så här lär inte en dryck kunna bli, hela flaskan är nämligen av is.

Det var inte så länge sedan som det sades att Coca Cola började sälja sin dryck i plastpåsar, formade som deras klassiska flaska. Detta också i Mellan- och Sydamerika. Det var dock en skröna. Den här gången verkar det vara allvar.

Den här flaskan säljs på stränderna i Colombia. De tillverkas av mikrofiltrerat vatten som hälls i silikonformar och fryses. Resultatet blir en flaska som är transparent, men inte helt glasklar. Flaskorna transporteras till stränderna där de fylls från vanliga automater hos restauranger och kiosker. De är ju verkligen iskalla så för att konsumenten ska klara att hålla i dem så förses de med ett gummiband runt midjan och där står det så klart Coca Cola. När man druckit upp är det bara låta flaskan stå och smälta i sanden. Gummibandet blir ett armband som ytterligare sprider budskapet. Frågan är väl bara hur många som vill ha ett sådant.

Hur snabbt flaskan smälter beror naturligtvis på den omgivande temperaturen. Samtidigt påverkar drycken från insidan, den är självfallet varmare än flaskan. Det är väl ingen djärv gissning att det inte handlar om 1,5 liters flaskor.

Bra för miljön säger Coke, men är det verkligen så? Det borde gå åt både större volymer rent vatten och energi för frysningen. Dessutom måste transporten ske i frysbilar. Och hur är det med hygienfrågan? Flaskan ska hanteras och fyllas av restaurangpersonal, och barriären kan väl knappast vara på samma nivå som hos en glasflaska. Men återvinningen är ju minst sagt en enkel sak som sparar miljö, om det inte blir så att det ligger tusentals gummiband på stranden när dagen är slut.

Flaskan är i vilket fall en succé. Kampanjen har fått namnet ”Fria hasta la ultimo gota”, kall till sista droppen, och vissa handlare säljer över 250 i timmen.
 


Bo Wallteg

Editor-in-chief & Publisher
BO WALLTEG
bo@packnews.com

Publicerad: 2013-08-05

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Livsmedel Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK