...
Vad är mest intressant?
Förpackningen eller innehållet?

Den tryckta elektroniken tar nya steg in på förpackningsmarknaden. Ett bra exempel på det är kartongkapseln till Bacardis premiumgin, Bombay Sapphire som ger betraktaren en ny upplevelse. Förpackningen väcks till liv när man lyfter upp den.

Det är tyska Karl Knauer KG, som är specialiserade på förpackningar som ger något lite extra, som utvecklat lösningen. Man beskriver den som ”troligen den första fritt tillgängliga förpackningen med tryckta, aktivt luminescenta ytor”. Knauer har en teknik för detta som man kallar HiLight-Printed Electronics. Utvecklingen har skett i nära samarbete med Rox Asia Consulting och designföretaget Webb deVlam.
 
Så snart en kund plockar upp förpackningen i butiken aktiverar en innovativ och intuitiv mekanism ljusanimeringen på framsidan av förpackningen. I fem steg tänds ljus. Först konturen på flaskan och sedan de olika designelementen. Hela cykeln varar i arton sekunder. Nästa gång förpackningen rörs startar det om.
 
”Med en tidigare ouppnådd möjlighet för en förpackning att skapa uppmärksamhet sätter vi nu en ny standard för varumärkespresentation i butiken”, kommenterar Martin Glatz, marknadsdirektör hos Karl Knauer.
 
För att ytterligare locka kunden presenteras Bombay Sapphire i en svart skattkista bakom ett glas. När kunden lyfter förpackningen startar animeringen.
 
Förpackningen är CE-certiferiad och klarar RoHS miljökrav. Det går inte att släppa ut en produkt på marknaden i dag som kan ses som skadlig för miljön, så certifieringen är viktig. Efter att man tagit bort batteriet kan man slänga förpackningen i den vanliga återvinningen. Troligt är dock att de flesta väljer att behålla kartongkapseln. Det går att byta batterier och få funktionen att leva länge (men då får man nog snåla på flaskans innehåll om man vill ha helheten).
 
Om du är intresserad av möjligheterna med tryckt elektronik kan vi rekommendera att du anmäler dig till Packbridge efter 3 i Eslöv den 17 september. Då kommer detta tema att tas upp.
 


Bo Wallteg

Editor-in-chief & Publisher
BO WALLTEG
bo@packnews.com

Publicerad: 2013-08-06

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Kartong Livsmedel

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK