...
NFC-taggat vin garanterar äktheten

Vill du köpa ett vin från den klassiska bordeauxproducenten Château Le Pin får du vara beredd att betala. De tillverkar bland de dyraste vinerna i världen. Priserna varierar från 2000 euro till 2 500 euro per flaska. Med andra ord är det viktigt att du får äkta vara om du är beredd att lägga dessa pengar. För att hjälpa kunderna att kontrollera äktheten har tillverkaren börjat applicera RFID-taggar (NFC) på flaskorna.

NFC-taggen sitter på etikettens baksida på hela sortimentet från 2010. Kunderna kan ladda ner en app till sin smarta telefon och sedan lägger man bara telefonen mot etiketten och får ett besked om äktheten. Dessutom får man information om serienummer, om vingården och vilka druvor som ingår i vinet.

Det är lätt att bli taggad av ett gott vin, och om även flaskan är taggad är mycket vunnet. Kombinationen av smarta telefoner och NFC-taggar (Near Field Communication) är något vi kommer att få se mycket mer av i framtiden, inte minst på grund av att taggarna blir allt billigare.


Bo Wallteg

Editor-in-chief & Publisher
BO WALLTEG
bo@packnews.com

Publicerad: 2013-08-08

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Glas Livsmedel

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK