Svenska marknadsanalysföretaget The Masterclass Network har sammanställt sin kvartalsrapport med statistik gällande tillväxttakten för livsmedelsförsäljningen i 34 europeiska länder och regioner.
I rapporten “Quarterly Food Retail Growth: Q2 2013” kan utläsas att tillväxten överlag försämrats ytterligare under det andra kvartalet 2013, men också att de europeiska länderna uppvisar stora inbördes skillnader.
Förpackningsklustret Packbridge, som kan räkna in The Masterclass Network som en av sina 220 medlemmar, skriver i sitt senaste nyhetsbrev att enligt rapporten är hög livsmedelsinflation med stigande matpriser något som generellt håller tillbaka tillväxten i Europa och får konsumenter att spendera på annat än livsmedel. Men det finns också exempel på länder med en mer positiv utveckling: I Lettland till exempel har man gått från ett i det närmaste grekiskt krisläge till en ihållande uppgång.
”Att hålla koll på tillväxttrenderna på livsmedelsområdet är egentigen en självklarhet för varje Pan-europeiskt arbetande företag med koppling till livsmedelssektorn”, kommenterar The Masterclass Networks chefsanalytiker och grundare Johan Berglund (undre bilden).
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com