The Absolut Company lanserar nu en genomgripande ny design för alla varianterna av smaksatt Absolut Vodka. Den ikoniska flaskan är förstås kvar – men alla de smaksatta vodkasorterna har fått helt nytt grafiskt utseende med nya färger och utsmyckningar.
”Detta är en av de mest dramatiska förändringarna vi gjort och vårt hittills största och mest omvälvande designprojekt. Vårt mål var att ge våra kunder distinkta mönster, som inte liknar något man sett tidigare”, säger Anna Kamjou, Global Design Director på Absolut, i ett pressmeddelande.
När man på The Absolut Company beslöt att ändra den grafiska designen på Absolut-flaskorna med smaksatt vodka, ville man komma bort från standartänkandet att en fruktsatt dryck bäst illustreras med en bild av den aktuella frukten på flaskan.
”Vi ville bryta det konventionella mönstret och bad vårt designteam att tränga in i de myter och den symbolik som kunde finnas kring respektive smaker och frukter. Vi ville att de skulle hitta varje smaks innersta väsen och sedan förstärka detta genom en konstfull design”, säger Anna Kamjou.
För att följa intentionerna tog sig Absoluts designteam an uppgiften på ”gammaldags” sätt: man använde inga datoriserade designprogram utan litade i stället på handgripliga redskap som papper, pennor, penslar och massor med färg…
”Absolut har alltsedan starten 1979 utmanat konventioner genom kreativitet. Och vår nya gränsbrytande design är ännu ett exempel på varumärkets originalitet och djärvhet”, säger Anna Kamjou.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com