...
Vinnande film i ”SM i kartongvikning”:
Så viker du en dryckeskartong på 8 sek!
En scen ur den vinnande videon i ”SM i kartongvikning”.

Hur lång tid tar det att på ett effektivt sätt vika ihop en dryckesförpackning i kartong och göra den klar för återvinning?
Ja, om man får tro tre tonåringar i Umeå, så kan man göra det på 8,35 sekunder..! Det är i varje fall den tid som efter trägen träning uppnås i en video, som de tre har gjort – och som nu belönats med första pris och 10.000 kronor i Tetra Paks tävling ”SM (SommarMästerskap…) i kartongvikning”.
”Denna video tog oss med storm. Makalöst bra!”, säger juryns ordförande Erik Lindroth, tillika miljödirektör på Tetra Pak Sverige AB.


I Tetra Paks kampanj ”Återvinnaren”, som bland annat har en egen Facebook-sida, propagerar man för att öka återvinningen av dryckeskartong bland svenskarna. Vi är redan ganska bra på att återvinna våra dryckesförpackningar, men Tetra Pak menar att vi kan bli ännu bättre.
Och inför sommarsäsongen 2013 startade man tävlingen ”SM i kartongvikning”, eftersom man ville öka återvinningsgraden under sommaren, då återvinningen vanligen minskar, när svenskarna är på resa eller befinner sig i fritidshuset eller husvagnen. Tävlingen gick ut på att producera en video, om hur man kan vika ihop en tom dryckesförpackning och göra den klar för återvinning.

Sammanlagt skickades 103 bidrag in till i tävlingen och av dessa utsågs tio pristagare. Den vinnande videon var producerad av 18-årige Johannes Dagerbrant från Umeå, som skapat filmen tillsammans med sin bror Kristoffer, 17 år och kompisen Gabriel Paolo, 17 år. Grabbarnas video är en drygt åtta minuter lång ironisk och skämtsam beskrivning av förberedelser, träning och fokusering inför vikning av en dryckeskartong för återvinning. Och den tog juryn med storm!
”Med sitt enorma engagemang och fantastiska kreativitet tog denna video oss med storm. Här blandas humor, allvar och en stor dos spänning med snabb och effektiv kartongvikning, allt i ett stiligt och ambitiöst bidrag!”, säger Erik Lindroth.

Förstapriset för de tre Ume-tonåringarna är – förutom äran och glädjen att tusentals människor ser deras film på Facebook – ett presentkort på 10.000 kronor på IKEA.
”Det känns fantastiskt bra. Vi lade ner hela vårt hjärta och själ i filmen och jobbade dygnet runt i tre dagar med att få filmen som vi ville ha den. Att då vinna tävlingen är underbart”, säger filmskaparen Johannes Dagerbrant, som också menar att tävlingen och filmjobbet gjort att de tre själva blivit bättre på att återvinna.
”Vi blev inspirerade att återvinna. Och det är enkelt. Det är bara att göra!”, säger han.

Och att kampanjen ”SM i kartongvikning” gjort nytta under sommaren märks också den faktiska återvinningen: enbart under juli månad i år återvanns 790 ton dryckeskartong, vilket är 110 ton mer jämfört med samma period i fjol.
”Det är verkligen ett trendbrott. SM i kartongvikning visar att vi vill återvinna oavsett om man är på resa, semester eller hemma”, säger Erik Lindroth

Den vinnande videon kan du se genom att klicka HÄR
På Facebook-sidan ”Återvinnarna” (klicka HÄR) kan du också se resterande prisbelönade ”vikningsvideos” och flera av de övriga bidragen samt läsa mer om hela kampanjen.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-08-28

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Kartong Kartong Livsmedel Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK