Den uppmärksammade förpackningslösningen till vodkan “Absolut Unique”, där nästan fyra miljoner vodkaflaskor fick individuella och unika utseenden, har tilldelats ännu ett prestigefyllt förpackningspris. Tidigare har den färgrika flaskan skördat framgångar i den stora internationella designtävlingen One Show (läs här) och nu har konceptet belönats med en åtråvärd ”Starpack Award”.
”En unik idé, en unik prestation och en unik förpackning – med högt samlar värde”, var en del av juryns motivering till utmärkelsen, som gick till Ardagh Group (flasktillverkare) och The Absolut Company (varumärkesägare) i klassen ”Grafisk design och utsmyckning”.
”Absolut Unique var ett vågat koncept, även för ett företag som brinner så mycket för kreativitet som Absolut. Vem som helst kan göra en eller två unika produkter – men vi gjorde nästan fyra miljoner! Vi älskade det här konceptet – men att förverkliga det var den svåra biten”, säger Jonas Tåhlin, chef för Global Marketing hos Absolut Company.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com