I augusti genomfördes The Iggesund Design Exprerience 201,3 där 13 designers från världens alla hörn deltog. De besökte skogar och fick lära sig om modernt skogsbruk, se hur kartongen Invercote tillverkas och lära sig vad som skiljer mellan papper och kartong. De diskuterade hållbarhet, materialval och fick möjlighet att fråga ut experter på skogsbruk, vattenrening, hygien och säkerhetsaspekter på livsmedelsförpackningar.
Designveckan var en upprepning på fjolårets succé och årets arrangemang blev minst lika uppskattat av deltagarna som i år kom från Sverige, Europa, Argentina, USA och Indien.
”Det var en mycket givande vecka som gav många nya kunskaper och insikter”, berättar Andrea Mejeras, designer, som arbetar med ett eget parfymmärke i Argentina.
I början av året gick Iggesund ut till nära 15.000 internationellt verksamma designer och erbjöd dem att ansöka om att få delta i arrangemanget. Intresset var stort, men kanske inte så stort, som arrangörerna hade väntat.
”Kanske därför att erbjudandet upplevs som för bra för att vara sant! Vi tar hand om gruppen under en vecka, och varvar naturupplevelser och svensk kultur med kunskaper, som de kan ha nytta av i sin dagliga gärning”, säger Staffan Sjöberg, informationschef vid Iggesund Paperboard, som tillsammans med produktchefen Johan Granås hållit i arrangemanget för andra året i följd.
Bland årets deltagare fanns allt från rookies, som väntar på att få komma ut och pröva sina vingar, till erfarna yrkesmän med många års erfarenhet i bagaget.
”Det är ett privilegium att få tillbringa en vecka tillsammans med kolleger från hela världen. Möjligheten att diskutera gemensamma problem i yrket med folk, som arbetar med samma inriktning, men i andra kulturer, är fantastisk”, säger Nadine Hajjar, designer, som arbetar i New York.
Sannolikt blir det också en fortsättning. Iggesund Paperboard har under decennier byggt upp ett omfattande kunskapsmaterial kring kartong och dess användning, och designerbesöken är ett led i att sprida detta vidare.
”Vi tror inte alla kommer att åka hem och frenetiskt börja använda våra kartongprodukter till allt. Men kan vi stimulera fler designers till ett mer medvetet materialval, som bygger på kunskap istället för trendfloskler, så har vi kommit en bit på väg”, säger Staffan Sjöberg.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com