SCA kommer att investera cirka 150 miljoner kronor i lokal produktion av hygienartiklar i sydvästra Indien. Planen är att produktionen i SCA:s egna fabrik startar under 2015.
De varumärken SCA initialt introducerar på den indiska marknaden är de världsledande varumärkena TENA för inkontinensprodukter och Tork, mjukpapper för storförbrukare.
”Den stora befolkningsmängden och det låga användandet av hygienprodukter är en potential för framtida tillväxt. Ambitionen är att redan under slutet av 2013 introducera våra hygienprodukter på den indiska marknaden”, säger Jan Johansson, VD och koncernchef i SCA.
Förutom TENA och Tork kommer SCA även att introducera varumärkena Libero för barnblöjor och barnvårdsprodukter och Tempo inom mjukpapper för konsumenter på den indiska marknaden.
”Med denna investering skapar vi en bra plattform för att tillvarata de goda tillväxtmöjligheterna, som finns inom hygienprodukter i Indien. Investeringen är i linje med vår strategi att stärka SCA:s närvaro på tillväxtmarknaderna”, säger Jan Johansson.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com