...
Mobil teknik sparar miljoner för transport- och logistikföretag

Transport- och logistikföretag kan spara drygt tre miljoner kronor varje år genom automatisering och implementering av mobil teknik i företagens arbetsflöden. Det visar en studie från globala kommunikations- och datafångstspecialisten Intermec.
”Att utveckla mobil teknik för hämtning och leverans har länge uppfattats som ett sätt att öka effektiviteten och att minska kostnaderna. Resultatet från undersökningen stärker den uppfattningen”, säger Jeff Sibio, Industry Marketing Director för Transport och Logistik på Intermec.


Undersökningen visar att mer än var tredje företag inte har ändrat sina logistikprocesser under det senaste året. Av dessa företag har nästan tre fjärdedelar inte utvärderat sina befintliga arbetsmetoder på minst två år. Samtidigt visar studien att det finns årliga besparingar på över tre miljoner kronor att göra.
Transport- och logistikchefer, med kunder som efterfrågar leverans samma dag, har identifierat operativ effektivitet som det viktigaste förbättringsområdet i år. 44 procent av företagen tror att en omstrukturering av processerna är det mest effektiva sättet att uppnå en förbättring.

De tillfrågade cheferna menar att mobilt bredband såsom 4G och LTE ger bäst avkastning på investeringen (60 procent) följt av integrerad fordonstelematik (44 procent) och RFID (38 procent).

Det är fortfarande en betydande andel, som ännu inte implementerat ny teknik genom omstrukturering. Av dem som inte har automatiserat sina arbetsmetoder, anger nästan 40 procent brist på behov inom verksamheten som anledning att inte göra det och 33 procent anger kostnaden som skäl.

Undersökningen visar att 60 procent av organisationerna fortfarande använder pappersbaserade system i samband med hämtning och leverans, och nio procent har planer på att dessutom utöka användningen av papper i någon form under 2013.

"Studien visar att implementering av teknik inte bara är ett kostnadsbesparande initiativ, utan en nödvändighet för att kunna behålla servicenivåer som gör kunderna nöjda", säger Jeff Sibio.

Studien omfattade 375 transport- och logistikchefer vid organisationer med över 500 anställda i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, USA, Australien och Nya Zeeland. Den gjordes på uppdrag av Intermec och genomfördes av undersökningsföretaget Vanson Bourne i april 2013.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-09-17

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Marknad Maskin och Utrustning Övrigt Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK