...
Burk med sugrör som ”poppar upp” en av många Ball-nyheter på drinktec
I Balls “Magic Straw”-försedda dryckesburk poppar ett integrerat sugrör upp, när man öppnar burken..!
”Digital Window Printing” ger möjlighet till kundanpassade tryckelement på burken.
Med Balls egenutvecklade ”Sunlight Effect Ink” kan grafiska element ändra färg eller framträda, när burken utsätts för UV-strålning eller direkt solljus.
”Silk & Shine Effect” och ”Neon Effect” är två Ball-utvecklade tryckmetoder, som ger sidenglänsande respektive neonlysande effekter på dryckesburkar.
“Easy Flow End” är en specialutvecklad burköppning, där en liten “ventil” (se pilen) under burkringen kan punkteras för jämnare flöde.
Balls XL-burk rymmer nästan en liter eller i exakta mått 94,6 centiliter.
En ny tillverkningsmetod ger ultralätta aluburkar i 33 och 50 cl volymer. Halvlitersburken sägs vara världens lättaste.

Dryckesburk med inbyggt sugrör, som poppar upp när burken öppnas, världens lättaste halvlitersburk, en extrastor aluburk, som rymmer nästan en liter, den ”kluckfria” burken, burkar som skiftar färg, burkar som lyser som neon eller siden och burkar som kan förses med skräddarsydda budskap…
Välkända dryckesburkstillverkaren Ball Packaging Europe spar verkligen inte på krutet, när man visar upp sina kunskaper och produkter vid den pågående dryckesmässan drinktec i München .
Här får du en snabbguide över vilka intressanta burknyheter Ball presenterat:


Digital Window Printing” kallar Ball den teknik som gör det möjligt för dryckesproducenter att förse sina burkar med anpassade budskap och bilder. Tryckningen av burken sker i två steg och i det andra steget kan kunden välja att ett område på burken ska förses med ett anpassat budskap med bilder, text, läsbara koder, etc. Ball uppgeratt det finns 36 olika burkdesigner att välja mellan.

Sunlight Effect” är en tryckmetod där burken med hjälp av Balls egenutvecklade ”solskensfärg” förses med tryckta element, som inte blir synliga förrän de utsätts för direkt solljus eller annan UV-strålning! Tryckelementet kan vara en text eller en bild, som träder fram i solljus och lika ”magiskt” försvinner när burken kommer i skugga…

Silk & Shine Effect” är en annan tryckmetod, som Ball introducerar och som genom en kombination av högglansiga och matta grafiska element ger burkytan ett sidenliknande utseende.

Neon Effect” kallar Ball det koncept där man med en speciellt intensiv neonlysande gul färg kan skapa effektfulla och kontrastrika element på en dryckesburk, speciellt mot svarta bakgrunder.

Easy Flow End” är en (efterlängtad) innovation, som gör att det går att dricka eller hälla ur en dryckesburk utan att innehållet ”kluckar” eller skvätter ut! Det hela består av en liten ”ventil”, som finns under burkringen och som konsumenten lätt kan ta hål på. När ”ventilen” är i funktion förbättras luftinsläppet i burken, så att innehållet rinner ut med ett jämnt och ”kluckfritt” flöde!

Magic Straw” är en innovation som säkert kommer att uppskattas av många, inte minst bland de yngre konsumenterna. Det ”magiska” sugröret finns integrerat i dryckesburken och ”poppar upp” när man öppnar burken! Sugröret kan förses med tryck vilket – förutom överraskningsmomentet – gör det till en attraktiv plats för kundanpassade reklam- och PR-budskap.

När det gäller storlekar på burkar visar Ball upp ett brett register, där den rekordstora XL-burken märks speciellt. Denna burk rymmer 94,6 centiliter och är enligt tillverkaren speciellt lämplig när man ska dela med sig av innehållet till vänner eller familjemedlemmar.

En annan burk, som väckt intresse, är en ny aluburk i volymen 0,5 liter. Burken, som produceras med en ny tillverkningsmetod, väger 5 procent mindre än jämförbara burkar och därmed den för tillfället lättaste halvlitersburken i världen. Ball påpekar att även om 5 procent verkar lite, så innebär viktreduceringen stora inbesparingar i aluminiumförbrukningen. Om alla 33 och 50 cl burkar i Europa ersattes med ultralätta burkar, tillverkade med Balls nya metod, skulle det innebära en årliga besparing på 19.000 ton aluminium, vilket i sin tur motsvarar den ungefärliga vikten av 100 jumbojets…


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-09-20

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad Metall Metall

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK