Vid en högtidlig ceremoni i Barcelona den 21 september presenterades vinnarna i årets upplaga av den globala förpackningsdesigntävlingen Pentawards. Och det mest prestigefyllda priset – Diamond Pentaward, 2013 Best of Show – togs hem av den svenska designbyrån Family Business för deras innovativa och mycket uppmärksammade designkoncept för vodkan Absolut Unique, där man producerat ca fyra miljoner flaskor, med en unik grafisk design för varje enskild flaska!
Det här är inte den första prestigefylla utmärkelsen för den iögonfallande Absolut Unique-flaskan och dess upphovsmän. Tvärtom tycks det unika konceptet – helt rättvist – gå hem hos jurymedlemmarna i de flesta förpacknings- och designtävlingar där det deltar.
Tidigare i år har Absolut Unique till exempel vunnit pris i den stora internationella designtävlingen One Show, tagit hem designklassen i svenska Guldägget och belönats med en åtråvärd ”Starpack Award”.
Vid prisutdelningsceremonin i Barcelona delas ett flertal andra Pentawards-priser ut. I varje klass belönar man fyra förpackningar/designlösningar med utmärkelserna platina, guld, silver och brons. Dessutom utdelas flera extrapriser och hedersomnämnande.
packnyheter.se kommer de närmaste dagarna att presentera samtliga platina-vinnare i årets Pentawards, samt ett urval av andra intressanta och/eller svenska/nordiska vinnare bland övriga prisade bidrag.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com