I årets upplaga av globala förpackningsdesigntävlingen Pentawards gick, som vi tidigare meddelat (läs här), det högsta priset – Diamond Pentawards Best of Show till svenska byrån Family Business och vodkakonceptet Absolut Unique.
Vid prisceremonin i Barecelona delades också ett flertal andra Pentawardspriser ut och här presenterar vi vinnarna i de fem olika tävlingsklasserna, vilka erhöll utmärkelsen Platinum Pentaward.
I klassen ”Drycker” gick platinautmärkelsen till USA-byrån Metaphase Design Group för deras utformning av en dryckesburk till välkända ölmärket Budweiser. Den profilerade burken har formen av en herrfluga och anknyter till den mångåriga Budweiser-logotypen.
Vi har tidigare skrivit om burken i packnyheter – läs här.
I klassen ”Livsmedel” vann den flexibla förpackningslösningen till Pepsico-ägda Walkers snacksprodukt ”Tiger Nuts” en Platinum Pentawards för sin innovativa grafiska design, utformad av byrån Design Bridge. Påsarna är försedda med ett grafiskt stiliserat tigerhuvud, där djurets anletsdrag och de typiska svarta ränderna är utformade och placerade så att man i bilden kan läsa ut produktnamnet ”tiger nuts”..!
I lyxklassen gick platina-utmärkelsen till brittiska byrån Here Design och deras utformning av en elegant och annorlunda ytterförpackning i trä till whiskyn ”The Balvenie 50”. Det runda träschatullet är handgjort och består av 49 svarvade och omsorgsfullt slipade och putsade träringar, bestående av lika många olika träslag, vilka alla växer i närheten av destilleriet Balvenie i Dufftown, Skottland. Dessutom har schatullet en ring i mässing i vilken fakta om whiskyn och destilleriet är ingraverade.
I klassen ”Kroppsvård” tog brittiska byrån Pearlfisher hem platinapriset för sin utformning av förpackningarna till produkten ”Strong”, som är ett näringstillskott avsett att verka på cellnivå och ge användaren en yngre, starkare och mer dynamisk kropp…
För att åskådliggöra produktens inneboende kraft har designbyrån valt att illustrerar de olika preparaten i förpackningsserien med olika vackra och eleganta fåglar och andra väsen, vilka är kända för sin dolda styrka.
I klassen ”Andra marknader” kunde holländska Studio Kluif glädja sig åt en Platinum Pentaward för sin utformning av förpackningarna till hushållsprodukter i serien JHEROnimus.
Produkterna som är packade i antingen hårda kartongförpackningar eller i flexibla påsar är försedda med iögonfallande grafiska utformningar och bilder, inspirerade av den holländska mästermålaren Hieronymus Bosch (1450 – 1516), som var känd för sina mystiska och förbryllande motiv.
packnyheter.se återkommer de närmste dagarna med andra intressanta Pentawardsvinnare i de olika klasserna.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com