...
Etipack ny digitaltryckare inom etiketter, förpackningar och specialproduktion
Mats Winde (t.v.) och Mattias Wikander och delar av Etipacks produktionspersonal vid företagets HP Indigo WS6600.

En ny etikett- och förpackningsproducent har etablerats i Helsingborg. Företaget Etipack har kopplingar till välkända Mediaköket, som sedan många år är en etablerad leverantör till den grafiska industrin och dess kunder och där man mest sysslat med repro och tryckanpassning.
Att kunna producera själv har länge varit en önskan och som ett led i detta har man nu startat Etipack som ett eget bolag och investerat stort i en HP Indigo WS6600 och i avancerad efterbearbetning.


Mediaköket i Helsingborg har varit en aktör på den grafiska marknaden sedan år 1976. Mats Winde och Mattias Wikander driver företaget och har en lång bakgrund i den grafiska branschen. Man var ett av de första företagen i Europa att erbjuda sina kunder digitala tjänster i början av 90-talet.

När man beslöt att starta ett eget produktionsbolag beslöt man också att investera i en digital tryckpress och efter att ha scannat av markandens olika produkter föll valet på en HP Indigo WS6600.
”Den uppfyllde helt enkelt våra krav och önskemål. Den täcker in fler jobb än alternativen och är bättre rent trycktekniskt. Den har dessutom fördelar i färghanteringen och ju fler färger kunden har, desto kostnadseffektivare kan vi köra i jämförelse med flexo”, förklarar Mattias Wikander.

Efterbearbetningen är ofta en kritisk fråga, när det handlar om digitaltryck. Etipack har satsat på en maskin från danska Grafisk Maskinfabrik.
”De här maskinerna gör att vi nu kan erbjuda lack, superlack, det vill säga högglans, partiell lack, kallfoliering, prägling, laserstans eller cylinderstans. Med andra ord klarar vi det mesta”, säger Mats Winde.

Under uppstarten har Etipack fokuserat på etiketter, men förpackningar och andra sektorer finns i planen. För närvarande är fyra personer anställda, varav två i produktionen. 2013 ser man som ett etableringsår, där man ska få allt på plats, sedan ska produktionen så snart som möjligt upp i tvåskift, ett måste för att investeringen ska löna sig.
”Totalt har vi investerat runt femton miljoner i Etipack och allt är självfinansierat. Självfinansiering är för övrigt något som präglat vår verksamhet genom alla år. Vi tycker att det visar att vi verkligen tror på den här satsningen”, säger Mats Winde.

Läs mer om nyetablerade Etipack i nästa nummer av tidnigen nord emballage (nr 6/13), som utkommer i månadsskiftet september/oktober.



BO WALLTEG/JERRY PETTERSSON
bo@packnews.com

Publicerad: 2013-09-24

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Etikett/Märkning Förpackningsmaterial Marknad Maskin och Utrustning Prepress

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK