Elegant ”kylbox” blev ”Årets Kartong”
Twinkle Box levereras i plant skick och är enkel och snabb att resa.
Den kylda champagnen kan hällas upp med den öppnade flaskan kvar i ”kylboxen”.

En elegant, guldglänsande ytterförpackning i kartong, som samtidigt fungerar som en bärbar champagnekylare och som dessutom gör det möjligt att hälla upp den kylda drycken utan att ta ut flaskan ur kylaren – ja, där har du vinnaren av den åtråvärda titeln ”Carton of the Year” i årets upplaga av Pro Carton/ECMA:s stora kartongförpackningstävling.
Förpackningen, som kallas ”Twinkle Box”, är designad och tillverkad för välkända champagnen Moët & Chandon av kartongkonverteraren Van Genechten Packaging i företagets fabrik i franska Angoulême och kartongmaterialet kommer från Stora Enso och Mayr-Melnhof Karton.


Tanken bakom Twinkle Box var att skapa en isolerande ytterförpackning helt i kartong. Lösningen från Van Genechten Packaging består av två laminerade kartongkvaliteter med metalliserade ytor, som bildar en elegant bärbar vinkylare, vilken håller en champagneflaska väl kyld i upp till två timmar. Kartongen ersätter konventionella material som metall eller plast. Förpackningen levereras plant och är lätt och snabb att resa och göra klar för den kylda flaskan.

Anmärkningsvärt är att Twinkle Box endast täcker drygt två tredjedelar av champagneflaskan – korken och större delen av halsen sticker upp på ett iögonfallande sätt ur ytterförpackningen, vilket i sin tur gör att den ädla drycken efter öppnandet kan hällas upp med flaskan kvar i ”kylboxen”!

I sin motivering till att ge utmärkelsen som Årets Kartong till Twinkle Box säger Pro Carton/ECMA Award-juryn bland annat:
”Denna kartongförpackning bryter den traditionella formen, eftersom den är mycket kortare än konventionella ytterförpackningar till champagne, vilket gör att flaskhalsen exponeras. Förpackningen kan förvaras tillsammans med flaskan i kylskåp och förpackningens isolerande egenskaper håller flaskan kyld, när den tas ut. Förpackningens speciella utseende, dess högkvalitativa tryck och efterbehandling och dess nya egenskaper gör den till en utmärkt kartongförpackning, som kommer att locka konsumenterna ute i butikerna och få varumärket att stå ut på den konkurrensutsatta marknaden.”

Vinnaren av titeln ”Carton of the Year 2013” och övriga pristagare i Pro Carton/ECMA Award 2013 presenterades den 19 september i Dubrovnik, Kroatien, i samband med en ECMA-konferens.

packnyheter.se kommer de närmaste dagarna att publicera ett urval av pristagarna i de drygt tiotalet olika klasser, som ingår i tävlingen.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-09-24

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Kartong Kartong Livsmedel Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK