...
Marknaden för dryckesförpackningar i USA växer med 1,7 procent om året

Marknaden för dryckesförpackningar i USA kommer att växa med 1,7 procent om året under de kommande fem åren och komma upp i 265 miljarder förpackningar år 2017, representerande ett värde av 29,1 miljarder dollar (ca 187 miljarder kr) . Det förutspår USA-baserade undersökningsföretaget The Freedonia Group i studien ”Beverage Containers”, som nyligen presenterats.
Freedonia konstaterar att marknaden kommer att drivas framåt av konsumentönskemål som portionsförpackningar och fler alternativ till kolsyrade drycker samt av nya produktlanseringar i kombination med aggressiva marknadsföringskampanjer.


Marknaden kommer också att gynnas av demografiska trender som ökat sundhetstänkande såväl hos den äldre generationen som hos de stora, arbetande åldersklasserna samt av ökad efterfrågan på vissa drycker, som vin, m.fl.

När det gäller typer av dryckesförpackningar kommer plastbehållare att fortsätta att vara både det största och det snabbast växande segmentet. Från 2012 till 2017 beräknas plastbehållare för drycker växa med 2,9 procent om året och i antal växa från 107,7 miljarder enheter till 124 miljarder enheter. Framtidsutsikterna för PET-flaskor är goda, speciellt inom marknadssegment som drickfärdigt te, sportdrycker och andra icke-kolsyrade drycker. Plastflaskor gynnas också av den växande marknaden för buteljerat dricksvatten.

Burkar och andra behållare i metall är den näst största förpackningstypen för drycker i USA. Här blir tillväxten lägre än genomsnittet och beräknas till 0,8 procent årligen under perioden 2012 – 2017. Den låga tillväxten beror enligt Freedonia på en negativ utveckling för kolsyrade drycker på burk samt en endast blygsam ökning av burkförpackad öl. Burkmarknaden kommer dock att gynnas av expansionen inom energi- och specialdrycker samt av produktinnovationer som konturformade burkar och burkar med ”kluckfria” ventiler, etc. År 2017 beräknas antalet dryckesförpackningar i metall på USA-marknaden uppgå till 95,3 miljarder enheter.

Glas hamnar på tredje plats bland förpackningsmaterialen för drycker i USA, och kommer – liksom metallburken – att uppnå en endast blygsam ökning fram till år 2017. Den årliga tillväxten beräknas bli 0,7 procent och i enheter räknat beräknas glasflaskor och liknande dryckesbehållare i glas komma upp i 28,7 miljarder år 2017. Positiva trender för glasförpackningar är ökad konsumtion av vin samt den solida tillväxten inom drickfärdiga teer, etc.

Dryckesmarknaden för vätskekartongförpackningar är den klart minsta i USA och förväntas dessutom ha en negativ utveckling de närmaste fem åren. Anledningen är främst att takåsförpackningar i vätskekartong alltmer ersätts av plastförpackningar, framförallt för mejeri- och fruktprodukter. Goda framtidsutsikter för vätskekartong är det dock inom segment som sojamjölk och andra alternativ till vanlig mjölk samt inom vin och sportdrycker. Detta kan dock inte uppväga den negativa utvecklingen som enligt Freedonia innebär att vätskekartongförpackade drycker minskar med 0,1 procent årligen under 2012 – 2017 för att det sistnämnda året vara nere i 17,0 miljarder förpackningar. Detta motsvarar endast 6,4 procent av det totala antalet dryckesförpackningar, som förväntas förbrukas i USA år 2017.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-09-30

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK