Karlstadsbaserade kaffeproducenten Löfbergs ser ut att gå mot ett rekordår, när det gäller försäljning av kaffe och andra produkter förpackade i så kallade kaffekapslar. Siffror från Nielsen Company, som avser perioden 1 januari till 11 augusti i år visar att Löfbergs försäljning av kaffekapslar hittills i år har ökat med 152 procent, vilket ska jämföras med hela kaffekapselmarknadens totala tillväxt på 75 procent.
Löfbergs ökning innebär att företaget nästan fördubblat sin marknadsandel.
”Vårt mål är naturligtvis att fortsätta växa snabbare än våra kolleger i branschen”, säger Kent Pettersson, försäljningsdirektör Retail på Löfbergs.
Löfbergs har ett brett sortiment med produkter förpackade i kapslar. Förutom olika kvaliteter, smaker och typer av kaffe, använder man också förpackningsformen till varm choklad och te. Löfbergs kapselförpackningar finns nu hos alla livsmedelskedjor och i ett antal vitvaru- och webbutiker.
”Våra espresson är populära och får bra betyg av konsumenter och kaffekännare. Det som förvånar många är att kapselsystemet fungerar så bra för bryggkaffe, som trots allt är det de flesta vill ha, när de är sugna på en kopp kaffe”, säger Kent Pettersson
Löfbergs var först i Sverige med aluminiumfria kapslar och Fairtrademärkt espresso och bryggkaffe. I företagets kapselsortiment finn idag fyra espressosorter, fem olika bryggkaffen samt tre varm choklad-smaker från Cloetta och tre tesmaker från Kobbs.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com