...
Enkla men lyxiga förpackningar till jubilerande Björn Axéns nya hårserie

Björn Axén, som är Sveriges mest kända hårvårdsmärke, fyller 50 år och jubileet firar man bland annat med att lansera en helt ny hårvårdsserie, med ett identitets- och förpackningskoncept skapat av Stockholmsbaserade designbyrån Planeta Design.
”Den nya produktserien består av ingredienser med mycket hög kvalitet och då bra kvalitet kostar blev vår uppgift att tilltala premiummarknaden och samtidigt ha en enkel och tydlig kommunikation kring produkternas egenskaper och innehåll”, säger Sandra Planeta, grundare och creative director på Planeta Design.


Den nya serien hårvårdsprodukter, som fått namnet The Legacy 1963, har tagits fram av Björn Axéns VD Johan Hellström, som saknade hårvårdsprodukter som verkligen gjorde skillnad. Därför valde han att ta fram en egen linje helt utan kompromisser, med exakt de ingredienser, som han önskade.
De nya produkterna underlättar för kunden genom att endast ha två linjer - en för fint och en för tjockt/lockigt hår.
”Det gällde för oss att konkretisera och förtydliga produkternas unika egenskaper genom identitet och förpackningar”, säger Sandra Planeta.

Dyrare lyxprodukter trängs i dag med massproducerade skönhetsmedel och många förpackningar ser likadana ut oavsett prisnivå och produktkvalitet.
”Detta var den största utmaningen för Planeta Design att ta sig an – att skapa förpackningar som tar sig igenom
bruset på hyllorna och som gör det enkelt för kunden att förstå produkternas unika försäljningsargument. Förpackningen får inte bara vara en estetisk tilltalande yta, utan har som främsta uppgift att förmedla innehållets rätta potential”, förklarar Sandra Planeta.

Enkelt och tydligt – men lyxigt” blev ledorden under designarbetets gång, där man bland annat hämtade inspiration till förpackningarnas form genom resor runt om i Europa. Planeta Design genomförde också en gedigen färgstudie och många prover och matchningar gjordes, innan färgerna blev godkända. En soft touch-yta lades till på flaskorna, för att ytterligare förhöja känslan av lyx. Alla detaljerna i designen är tänkta att tillsammans skapa en känsla av exklusivitet och förmedla en trovärdighet för produkterna.

Resultatet blev vad Planeta Design själv kallar ”ett självsäkert förpackningskoncept som tydligt kommunicerar produkternas egenskaper och underlättar valet av produkt för kunden”.

Och tydligt är att produkterna och förpackningarnas går hem hos Björn Axéns kunder: redan på ett tidigt stadium såldes fem gånger mer än prognostiserat och produkter tog slut på lagret.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-10-22

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Kemteknisk Marknad Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK