...
Top Packaging Summit by Packbridge 2013 blev en ögonöppnare för många deltagare
Kari Bunes från Den Norske Emballasjeforening (till vänster) var en av konferensens moderatorer. Här i glatt samspråk med Anna-Lena Friberg, Scanpack och Hosaka Kenji från J Pack World i Japan.

På bara tre år har Top Packaging Summit by Packbridge blivit en förpackningskonferens av världsklass. Det står klart efter att de mer än 300 delegaterna lämnat årets konferens, fullmatade med senaste fakta om vad som krävs för att vara en konkurrenskraftig aktör i förpackningens värdekedja i framtiden.

Temat på årets Top Packaging Summit by Packbridge var ”Open Up for Packaging Innovation” och från det att Scott Young från amerikanska Perception Research Services höll det första föredraget till dess att Rainer Kuhn från Print City Alliance 22 talare senare, gav den sista presentationen, fick åhörarna information om vikten av innovation och även den en del praktiska exempel på lyckade projekt. För många blev det även en ögonöppnare. Så här sammanfattade en större varumärkesägare de bägge dagarna:

”Tack för en mycket intressant och fantastisk konferens. Det känns väldigt bra att lyfta blicken lite från vardagsarbetet och ta tid för att lära sig kommande trender. Det är stora ändringar på gång i vår industri just nu och man lämnade konferensen med en stor portion panik när man inser vad man borde haft bättre koll på och kanske redan skulle ha börjat arbeta med.  Vi var mycket imponerade av den höga kvalitén på föreläsningarna som varade från inledningen till allra sista föredraget”.

Ett genomgående intryck från de bägge dagarna är att förpackningarna allt mer blir en produkt i sig, en produkt som kommer att leverera allt mer konsument- och miljönytta i framtiden. Ny teknik öppnar nya möjligheter, förpackningen kommer att spela en viktig roll till exempel i begrepp som Internet of Things, det vill säga där allt runt omkring oss är uppkopplat, och den kommer också att ge helt nya möjligheter  att minska på livsmedelsspillet. Ny teknik är nödvändig i dessa sammanhang. Att ändra konsumenternas beteende bara genom att tala om för dem vad som bör göras, fungerar inte.

Top Packaging Summit by Packbridge blev också avstampet mot förpackningsindustrin och dess kunder för Packbridge storsatsning på öppen innovation. OpenUp är en digital plattform för detta och Johan Mårtensson från Packbridge gav en presentation som pekade på möjligheterna med denna unika satsning som är kostnadsfri för användaren. Intresset från åhörarna var tydligt. OpenUp är ett projekt i samarbete med Livsmedelsakademin. Det pratades en hel del öppen innovation i minglet i pauserna efter Johans presentation, som före sig hade Michael Samson från USA, grundare av crowdSPRING, en välkänd digital plattform som i dag har 150 000 designers från hela världen i sitt nätverk. Framtiden verkar onekligen gå mot ett klimat med större öppenhet i innovationsarbetet.
Det här leder i sin tur till helt nya sätt att arbeta med innovationer ute i företagen. De gamla rutinerna kommer snart att vara passé och helt nya vägar öppnas vilket kräver nytänkande och mod. Det gavs flera exempel på detta under de bägge dagarna.

Ett stort arbete för förpackningsindustrin är att sprida budskapet till allmänheten om att förpackningar är en resurstillgång. Jane Bickerstaffe från brittiska Incpen underströk vikten av detta.
”Vi är inte tillräckligt stolta i vår bransch, vi har ingen anledning att skämmas för det vi gör. Vi måste på alla sätt hjälpas åt att sprida budskapet, och möjligheterna med sociala media ger utmärkta förutsättningar för det”.

Det var inte bara antalet deltagare och kvalitén på föredragshållarna som toppade denna gång. Även utställningen slog ett dramatiskt rekord. Förra året lockade Top Packaging Summit 13 bordsutställare, i år fanns 39 på plats. Flera av dem konstaterade när de packade ihop på kvällen, dag två, att de hade fått oväntat många leads att följa upp.

 ”Med Top Packaging Summit by Packbridge vill vi lyfta fram viktiga frågor för aktörerna i ekosystemet kring förpackningar och logistik. Responsen från de rekordmånga deltagarna och utställarna är oerhört positiv. Vi är mycket glada över den stora tillströmningen till våra arrangemang. Allra mest gläder vi oss över den uppskattning vi möter från alla besökare. Det ger extra energi inför vår fortsatta resa”, säger Per-Stefan Gersbro, vd för Packbridge        

Datum för Top Packaging Summit by Packbridge2014 är 22 och 23 oktober.





Bo Wallteg

Editor-in-chief & Publisher
BO WALLTEG
bo@packnews.com

Publicerad: 2013-10-25

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK