Nu följer Absolut Company upp fjolårets succé med de unika vodkaflaskorna ”Absolut Unique” (läs här) med ännu en specialutgåva av Absolut, där varje flaska har ett unikt utseende.
2013 års specialutgåva av Absolut vodka kallas ”Absolut Originality” och består av fyra miljoner flaskor, där varje flaska får ett unikt inslag av ett koboltblått mönster.
Liksom fjolårets Absolut Unique är den nya specialflaskan tillverkad av Ardagh Glass i Limmared och den blå effekten i flaskan uppnår man genom att en ”droppe” koboltblå färg infunderas i glasmassan i slutet av tillverkningsprocessen.
Enligt Ardagh Glass är det här första gången som så kallad ”partiell infärgning” av en glasprodukt används i kommersiell skala inom glasindustrin.
”Vi är stolta över att få samarbeta med Absolut Company i denna innovativa utveckling. Det här tar konceptet med unika flaskor till en ny nivå i och med att den unika dekorationen uppnås inne i glasmassan och inte läggs på glasflaskans yttre yta”, säger Johan Gorter, som är VD för Ardagh Glass Europe.
För att lyckas med Absolut Originality-konceptet fick Ardagh Glass hjälp även av andra aktörer. Exempelvis kom den speciella koboltblå färgen från amerikanska glasfärgningsspecialisten Ferro och tyska Füller Glastechnologie bidrog med en specialutrustning för att klara infunderingen av koboltdropparna i glasmassan.
Efter flera tester och försök kunde Ardagh Glass i Limmared sedan producera de fyra miljonerna flaskor under en intensiv treveckors period.
”Resultatet är fantastiskt. Vi inspirerades av svenskt glashantverk och gjorde det tillgängligt för hela världen! När vi första gången såg hur en droppe kobolt ´sjönk in´ i glaset, visste vi inte hur det skulle bli. Men det blev fantastiskt. Det började som ett lekfullt experimenterande och har nu resulterat i fyra miljoner unika flaskor, där en strimma av koboltblått kontrasterar mot det kristallklara glaset och gör varje flaska till en omisskännlig Absolut”, säger en entusiastisk Mathias Westphal, global varumärkeschef på Absolut Vodka.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com