Blossa 2013 – med ”hemliga” ingredienser
Årgångsglöggen Blossa 13 har hämtat inspiration – både vad gäller flaskdesign och smak – från Dalarna.

Årgångsglöggen från Blossa är ett av senare årens säkra tecken på att julen närmar sig. Den speciella flaskan med en ny färg för varje år och ny smak på glöggen för varje år har gjort att Blossa blivit något av ett samlarobjekt, såväl för förpackningens skull som för smakens.
Årets Blossa har hämtat sin inspiration från Dalarna och den ”faluröda” flaskan är prydd med ett typiskt kurbitsmönster från landskapet. Den stora nyheten med Blossa 13 är att man håller smakingrediensera ”hemliga” för konsumenterna. Det enda man avslöjar är att smakinspirationen hämtats från Dalarna och i stället vill man att glöggdrickarna ska tolka, gissa och fundera – och sedan berätta hur man upplever smaken och vilka man tror smakingredienserna är…


Sedan starten år 2003 har Blossas årgångsglögg haft smaker av blåbär, saffran, klementin, m. m. och har de senaste åren också gjort smakmässiga nedslag i länder som El Salvador och Japan.

I år återvänder Blossa till sina rötter – till Johan Daniel Grönstedt som härstammade från Dalarna – eller Dalecarlia som det heter utanför Sveriges gränser – och som under slutet av 1800-talet började sälja glögg i sin vinhandel. Fortfarande tillverkas Blossa enligt det recept, som han då skapade.

Årets flaska har därför en dalainspirerad design; flaskan pryds av ett kurbitsmönster och har en vackert röd färg som för tankarna till Falu rödfärg. På flaskan finns även de geografiska koordinaterna till Mora, som ligger vid Siljans strand.

För att få konsumenterna att berätta hur de uppfattar smaken på årets årgångsglögg håller man alltså smakingredienserna hemliga tills vidare. De framgår inte som brukligt av texten på flaskan och frånsett informationen att smaken är inspirerad av landskapet Dalarna är det fritt fram för gissningar och funderingar från glöggdrickarna.

Genom att bjuda in och fråga vad människor tycker om glöggen – deras förväntningar, gissningar, tolkningar och kommentarer – vill Blossa alltså ta reda på hur årets smak uppfattas av glöggdrickarna. Alla smakuppfattningar kommer att samlas in och sammanställas och på Luciadagen den 13 december kommer man att berätta hur årgångsglöggen uppfattas och vilka smakingredienserna är.

”Julen är förväntningarnas tid, oavsett hur man väljer att fira, och i år vill vi ta vara på förväntningarna och lyssna på hur alla, som dricker vår glögg, uppfattar smaken på Blossa +13”, säger Maria Snitting, Brand Manager på Blossa.

De som vill berätta hur de upplever smaken på årets Blossa kan göra det på hemsidan årets.blossa.se. Där kan man även läsa hur bland andra författaren Björn Ranelid, matprofilen Mathias Dahlgren, professorn/författaren Micael Dahlén och doftforskaren/professorn Maria Larsson uppfattar årets Blossa-glögg.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-11-11

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Glas Glas Livsmedel Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK