Glas- och metallförpackningskoncernen Ardagh Group skördar stora framgångar med sin uppmärksammade ultratunna och lätta konservburk i aluminium, som man utvecklat för franska Bonduells grönsakskonserver.
Bara på de senaste månaderna har konservburken ”Nemo” fått inte mindre än fyra tunga utmärkelser: i slutet av september erhöll man ”Deutscher Verpackungspreis” i kategorin livsmedel och djurmat, i början av november belönades Nemo-burken med ”Best in Metal supreme gold award” av organisationen MPMA (Metal Packaging Manufacturing Association) och några dagar senare utnämndes den till ”Can of the Year 2013” i magasinet The Canmakers årliga och prestigefyllda tävling. Och häromdagen kom det fjärde stora priset: konservburken Nemo blev ”Metal Pack of the Year” i brittiska UK Packaging Awards 2013.
”Ett enormt steg framåt som kommer att ändra spelreglerna inom metallförpackningar”. Det var de brittiska jurymedlemmarnas betyg till Nemo Can. Speciellt imponerades juryn av den stora viktminskningen, som Ardagh lyckats åstadkomma, utan att försämra konservburkens egenskaper, och av de utmärkta grafiska utsmyckningar som kan göras på burken, antingen direkt på metallytan eller via sofistikerade etikettsubstrat.
Vi har tidigare utförligt beskrivit den nya ultralätta konservburken från Ardagh och Bonduelle. Läs vår artikel HÄR.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com