68,5 ton skräp, sopor och slängda förpackningar blev resultatet, när mer än 4.600 ungdomar i år genomförde den fjärde upplagan av Städa Sverige och Coca-Cola Sveriges kampanj ”Städa Strand”.
Städa Strand engagerar ungdomar från idrottsföreningar runt om i landet, vilka gör en insats för att städa stränderna. Städningarna startade i år under april och de sista föreningarna städade den gångna veckohelgen.
”Nedskräpning av våra stränder är ett växande problem, som får konsekvenser för livet i haven. För att nedskräpningen ska minska, är det viktigt att även engagera våra ungdomar, så att stränderna i framtiden är rena från skräp”, säger Mats Wesslén, VD på Städa Sverige.
Årets strandstädning innebar rekord på alla fronter, jämfört med de tidigare årens städkampanjer. Antalet stränder som städades uppgick till 356, vilket är mer än dubbelt så många premiäråret 2010.
Första året deltog 82 svenska idrottsföreningar i projektet och nu i år har antalet vuxit till 139 föreningar. Även antalet deltagande ungdomar har stadigt ökat: från 2.500 första året till 4.640 stycken i år.
År 2010 uppgick den samlade vikten av insamlat skräp, sopor, etc. till drygt 41,5 ton och i år samlade man in imponerande 68,5 ton från de svenska stränderna. Och följaktligen har också antalet sopsäcker som går åt till strandstädningen ökat över åren: från 1.336 stycken första året till 2.820 säckar i år…
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com