...
Sverige först med hållbar fruktdryck som ska distribueras med cykelbud!
Sista biten av distributionen ut till konsumenterna ska ske med cykelbud eller elbil!
Oji-flaskorna är tillverkade i återvunnen PET.

Sverige blir det första land i världen där den nya funktionella fruktdrycken Oji lanseras. Drycken, som finns i fyra smaker, är tillverkad av Fairtrade-märkt frukt och koffein från gröna kaffebönor.
Oji förpackas dessutom på specialutvecklade PET-flaskor, som ger de konserveringsmedelsfria dryckerna mycket lång hållbarhet och gör att de håller sig färska i rumstemperatur upp till sju månader.
Fruktdrycken Oji säljs initialt av utvalda återförsäljare i storstadsområdena, men kan även köpas via webben. I det senare fallet är det meningen att produkterna ska levereras ut till konsumenterna med hjälp av budcyklar eller elbilar!


Materialet i Oji-flaskorna är återvunnen PET och tillverkare av den innovativa flaskan är plastförpackningsföretaget APPE. Den långa hållbarheten uppnås genom ett effektivt barriärlager, som skyddar innehållet mot både syre och ljus.

Oji finns i de fyra smakerna blåbär & äpple, ananas & äpple, banan & mango samt päron & acerola. Varje smak är dessutom berikad med olika kombinationer av vitaminer och mineraler, vilket ger olika dryckerna olika hälsofördelar.

Idén till den hållbara och rättvisemärkta fruktdrycken Oji formades av de båda fransmännen Erick Yong, marknadsförare, och Jean-Dominique Rugiero, utvecklingsspecialist inom hållbarhet, och sedan idéerna tog form för två år sedan, har eldsjälar och experter inom hållbarhet och marknadsföring från flera organisationer och företag knutits till Oji. Företaget Oji drivs nu från Göteborg och har idag åtta anställda.

Företagets hållbarhets- och funktionalitetsfilosofi manifesteras inte bara i själva produkterna och i förpackningen, utan även i hur distribution och återvinning ska genomföras.

Till en början kommer Oji –dryckerna att kunna köpas på kaféer, hotell och spaanläggningar i Stockholm, Göteborg och Malmö samt på webben. Affärsmodellen, som uteslutande bygger på hållbara lösningar, gör att enskilda konsumenter inte kan köpa Oji på hemsidan utan måste gå samman med andra och göra gemensamma inköp. En orsak till detta är att minimera antalet transporter och möjliggöra upphämtning av tomma flaskor, när nya Oji-flaskor levereras. En annan orsak är att Oji vill vara och uppfattas som en community snarare än ett traditionellt företag.

Målet är att Oji både ska produceras och konsumeras på ett hållbart sätt. För att klara det ställs höga krav på distributionen. Så långt det är möjligt väljer Oji därför klimatsmarta, långväga transporter. Den sista biten ut till de konsumenter, som handlat via Oji Circle på webben, sker alltid med cykel eller elbil. Samtidigt hämtas de tomma flaskorna upp hos kunderna – på så vis sparas en transport. Den utsläppsfria stadsdistributionen av Oji utförs av Paketlogistik.

För att få en effektiv återvinning av tomma flaskor har Oji skapat ett insamlingsprogram med hjälp av företaget TerraCycle. Målet är att tillsammans med konsumenterna samla in och återvinna alla Oji-flaskor som säljs och därmed skapa en sluten livscykel för produkten. TerraCycle, som ursprungligen är ett amerikanskt företag, är
idag världsledande när det gäller insamling och återanvändning av använda konsumtionsvaror. TerraCycle arbetar med ett 50-tal kända varumärken i 23 länder genom att samla in använda förpackningar och konsumtionsvaror (chipspåsar, godispapper, juiceförpackningar, pennor och tandborstar etc.) som annars skulle förbrännas eller läggas på deponi.

De tomma flaskorna hämtas upp av Ojis cykel- eller elbilsbud vid varje ny varuleverans. Alla flaskor, som samlats upp, transporteras till TerraCycles lager i Göteborg och när tillräckligt stor volym flaskor samlats in fraktas flaskorna till en anläggning i Beaune i Frankrike. Där mals flaskorna ner till flingor, tvättas och smälts ner till granulat. Av granulaten formblåses sedan nya Oji-flaskor – och så är cirkeln sluten.
Alla som samlar in flaskor är också med och bidrar med välgörenhetspoäng. Varje insamlad flaska ger 10 öre som går till välgörenhet.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-12-02

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Marknad Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK