En multiförpackning för ölflaskor, som efter öppnandet kan fyllas med iskuber och förvandlas till en effektiv ölkylare, har belönats med utmärkelsen ”Årets wellpappförpackning” i den brittiska förpackningstävlingen UK Packaging Awards.
Den innovativa multipacken är tillverkad av Smurfit Kappa CRP, vilket är det nya namnet på Corby-baserade förpackningskonverteraren CRP Print and Packaging Holdings Ltd, som nyligen köptes av Smurfit Kappa UK (läs här).
Multiförpackningen är tillverkad för ölproducenten Miller Brands UK och innehåller 18 flaskor av Millers Genuine Draft. Den vattentäta wellpapplådan är försedd med en perforerar rivremsa, som frigör locket, varefter förpackningen kan öppnas upp likt ett ”dragspel” och fyllas med iskuber eller krossad is. Wellpapplådans insida har en helt vattentät barriärbeläggning, som gör att inget smältvatten rinner ut.
”Vi ville ha en förpackning med kylmöjligheter att användas i hemmet, på grillpartyn, festivaler, etc. och CRP:s lösning har alla de funktioner och egenskaper vi önskade samtidigt som den framhäver varumärkets position och premiumvärde”, säger Kelly Skinner från Miller Brands UK.
Den annorlunda multipacken tycks även ha gått hem hos konsumenterna: 60 procent av den första leveransen av 18-packen var slutsåld inom tio dagar.
”Vi är förtjusta över utmärkelsen som årets wellpappförpackning. Den är en bekräftelse på vår ledande position som tillverkare av specialförpackningar och ett bevis på vilka innovationer man kan uppnå med wellpapp. Nu ser vi fram emot att arbeta med våra nya kolleger på Smurfit Kappa, som med sin stora kompetens kan hjälpa oss att nå ut till en ännu bredare marknad”, säger Dev Brahmachari, försäljnings- och marknadschef på CRP.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com