...
Första ”lättölet” firar 40 med uppdaterad retroburk

För 40 år sedan lanserades det första lättölet på USA-marknaden. Det var bryggerijätten MillerCoors som då presenterade ”Miller Lite” i en dryckesburk försedd med stiliserade bilder på humle och korn samt texten ” a fine pilsner beer”.
Nu firar MillerCoors händelsen genom att lansera ”Miller Lite” i en uppdaterad version av burken (t.v. på bilden), som kommer att säljas i en begränsad upplaga i USA med början den 1 januari 2014.


Det är kanske på sin plats att påpeka att ”Miller Lite”, när det lanserades, inte var ett ”lättöl” enligt svenskt språkbruk! ”Lättheten” bestod nämligen inte i reducerad alkoholhalt utan här var det frågan om ett öl med väsentligt reducerat kaloriinnehåll…

”Det var en tid då allt som fanns var ´tungt´ öl som ökade din vikt. Lanseringen av Miller Lite bröt den konventionen och erbjöd öldrickarna ett öl som hade den uppskattade ´tunga´ smaken, men som bara innehöll 96 kalorier”, berättar Elina Vives, marknadsdirektör för Miller Lite.

Retroversionen av Miller Lite kommer att finnas på USA-marknaden under en begränsad tid (januari till mars) nästa år. Burken finns i tre volymer: 12, 16 och 24 oz (motsvarande cirka 35, 47 och 70 centiliter).


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-12-13

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad Metall Metall

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK