För 40 år sedan lanserades det första lättölet på USA-marknaden. Det var bryggerijätten MillerCoors som då presenterade ”Miller Lite” i en dryckesburk försedd med stiliserade bilder på humle och korn samt texten ” a fine pilsner beer”.
Nu firar MillerCoors händelsen genom att lansera ”Miller Lite” i en uppdaterad version av burken (t.v. på bilden), som kommer att säljas i en begränsad upplaga i USA med början den 1 januari 2014.
Det är kanske på sin plats att påpeka att ”Miller Lite”, när det lanserades, inte var ett ”lättöl” enligt svenskt språkbruk! ”Lättheten” bestod nämligen inte i reducerad alkoholhalt utan här var det frågan om ett öl med väsentligt reducerat kaloriinnehåll…
”Det var en tid då allt som fanns var ´tungt´ öl som ökade din vikt. Lanseringen av Miller Lite bröt den konventionen och erbjöd öldrickarna ett öl som hade den uppskattade ´tunga´ smaken, men som bara innehöll 96 kalorier”, berättar Elina Vives, marknadsdirektör för Miller Lite.
Retroversionen av Miller Lite kommer att finnas på USA-marknaden under en begränsad tid (januari till mars) nästa år. Burken finns i tre volymer: 12, 16 och 24 oz (motsvarande cirka 35, 47 och 70 centiliter).
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com