...
Orkla Foods Sverige namnet på ny svensk livsmedelsjätte

För ett år sedan meddelades att de båda svenska livsmedelsföretagen Abba Seafood och Procordia – båda med norska Orkla-koncernen som huvudägare – skulle slås samman till ett enda bolag, i vilket även matföretaget Frödinge skulle integreras (läs här).
Nu är det också klart med det nya bolagets officiella namn: sedan årsskiftet heter den nya svenska livsmedelsjätten ”Orkla Foods Sverige”.
Bolaget får en omsättning på cirka 4,8 miljarder kronor och har omkring 1.500 anställda. Verkställande direktör är Procordia tidigare VD Patrik Andersson (bilden).


Orkla Foods Sverige blir ett av Sveriges absolut största livsmedelsföretag med flera kända varumärken inom livsmedel som Abba, Felix, Kalles, Frödinge, Mrs. Chengs, BOB, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, JOKK, Svennes, Hållö, Lucullus, Paulúns, m.fl.

Bolagets anläggningar finns på nio orter i Sverige: Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Frödinge, Kungshamn, Uddevalla (lager), Kumla, Örebro och Vansbro. Initialt använder man Procordias kontorslokaler i Eslöv som huvudkontor, men eftersom sammanslagningen inneburit att många nya medarbetare rekryterats till huvudkontort, kommer de nuvarande lokalerna i Eslöv inte att längre att täcka behovet.

”Vi kommer att titta på alternativ i Eslöv, Lund och Malmö. Vi ser det som självklart att placeringen av vårt framtida huvudkontor är i Skåne, som vi ser som ett svenskt livsmedelsnav och som av många beskrivs som Sveriges skafferi”, säger VD Patrik Andersson

Orklas Foods Sverige skriver i ett pressmeddelande att strategiska och nära samarbeten samt hållbarhet är två av grundpelarna i matföretagets nya affärsstrategi.
”Under arbetet med att skapa vårt nya matföretag har en ledstjärna vuxit fram: vi ska växa tillsammans. Våra ambitioner stannar inte vid det interna perspektivet. Vi vill fortsätta att växa på ett hållbart och långsiktigt sätt tillsammans med våra kunder, leverantörer och samarbetspartners. Vi kommer satsa på starka innovationer och nära och strategiska samarbeten med våra kunder och leverantörer för att skapa tillväxt”, säger Patrik Andersson.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-01-07

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Köp/Försäljning/Samgående Livsmedel Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK