...
Bara i USA...
Hembränt i specialdesignade flaskor säljs helt legalt på öppna marknaden!
Hembrännaren Tim Smith har blivit kändis genom TV och nu säljs hans “moonshine” på öppna marknaden i USA!

Tanken att illegalt brännvin från en svensk hembrännare skulle tappas på specialdesignade flaskor och säljas på Systembolaget är inte bara svindlande – den är som bekant helt orealistisk… Men i USA, där allt tydligen kan hända, är det fullt möjligt…
Brännvinet ”Climax Moonshine”, som har sitt ursprung i en liten stad vid namn Climax i staten Virginias obygder, säljs nu över hela USA i specialdesignade flaskor och med hjälp av en välrenommerad varumärkes- och designbyrå. Bakom ”Climax Moonshine” döljer sig en notorisk hembrännare vid namn Tim Smith, som gjort sig ett namn i TV-kanalen Discovery Channels dokusåpa ”Moonshiners”..!


Nu ska i ärlighetens namn sägas att det är inte Tim Smiths egna hembrända och illegala brännvin, som tappas på de designade flaskorna, utan ett helt legalt brännvin, som tillverkas av företaget Prost Beverage Co efter hembrännare Smiths recept.

Tim Smith och hans familj har en lång historia som ”moonshiners” bakom sig och med hjälp av deras gamla familjerecept förvandlas en mäsk av bland annat majs, råg och korn till ett 45-procentig starkt brännvin.
Nu har Prost Beverage fått licens av Tim Smith på att tillverka ett lagligt brännvin efter det gamla hembrännarreceptet och tillverkningen av ”Climax Moonshine” är i full gång. Efter en lyckad introduktionsperiod i Georgia och South Carolina är brännvinet nu på gång att säljas över hela USA.

Vid utarbetandet av designen för flaskor, etiketter och multiförpackningar till ”Climax Moonshine” tog designbyrån Beardwood & Co fasta på att göra anknytningarna till ursprunget och hembrännaren Tim Smith så tydliga som möjligt. Det innebär att på etiketter och förpackningar står inte bara Tim Smiths namn i stora bokstäver –flaskor och multiförpackningar pryds dessutom av en stor bild på Tim Smiths älskade hund Camo!

”Äkthet var kärnan i allt vi gjorde för varumärket. Hunden Camo, som skyddar Tim Smith och hans verksamhet mot inkräktare och lagmän, är en symbol för sann lojalitet och därför gjorde vi hunden till varumärkets maskot!”, säger Ryan Lynch hos Beardwood & Co.

För att ytterligare understryka äktheten och det ”illegala” ursprunget är flaskans etikett tillverkad av naturligt kraftpapper och applicerad lite på sned för att ge intryck av manuell applicering. Vidare är typsnitt och övrig grafik utformad så att det ska leda tankarna till gamla tiders efterlysningsaffischer!

Baksidan av etiketten, som kan läsas genom flaskan, har illustrationer med olika scener med hunden Camo ”i arbete” vid Tim Smiths legendariska moonshine-verksamhet i utkanterna av staden Climax. Samma illustrationer återfinns också på den multiförpackning i kraftig wellpapp, som används för att transportera brännvinet och exponera det ute i butik.

Tim Smiths ”Climax Moonshine” tillverkas i tre smaker – en originalversion, som tappas på 75 cl flaskor, samt två smaksatta varianter med grapefrukt och persikor, vilka tappas på 37,5 cl flaskor.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-01-14

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Glas Livsmedel Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK