...
Kartong med bioplast till Coops nya bärförpackning

När Coop skulle skapa en ny förpackning för frysta bär (bilden) valde man medvetet förpackningsmaterial till högre kostnad av miljöskäl. Valet föll på Iggesund Paperboards kartongmaterial Invercote Bio, som är en färskfiberkartong belagd med bioplast. Bioplasten, som är dyrare än traditionell PE-beläggning, gör förpackningen komposterbar.
”Ett beslut helt i enlighet med vår hållbarhetspolicy”, säger Louise König, hållbarhetschef vid Coop.


Bärförpackningen, som ingår i Coops miljöprofilerade Änglamark-sortimentet, har utvecklats av konverteraren Trosa Tryckeri i samarbete med bärleverantören Olle Svenssons Partiaffär.

Den nya bärförpackningen är en s.k. clam shell-förpackning, som dels avviker från de traditionella rektangulära bärförpackningarna i frysdisken och dels kan fungera som serveringskärl. Valet av Invercote Bio kommer sig av att man ville ha en förpackning, som var helt igenom komposterbar och som efter användningen kan gå i samma avfallsström som eventuella innehållsrester.

”Utgångspunkten för vårt jobb var att försöka komma fram med en förpackning, som stod ut mer än de vanliga fyrkantslådorna i frysdisken, samtidigt som både vi och Olle Svensson vill tillmötesgå Coops önskemål om att leva upp till Änglamark-sortimentets miljöprofil”, berättar projektledaren Henrik Bjurbäck.

”Invercote har en mycket bra tryckyta och uppträder förutsägbart. Det som var nytt för oss var bioplasten som bjöd på en utmaning när det kom till val av lim. Svårigheten var att hitta ett varmlim som fungerade bra rent produktionstekniskt samtidigt som det klarar den tuffa miljö, som det utsätts för i fryslagret. Det kunde vi lösa efter kontakter med både Iggesund och ett brett kontaktnät av limleverantörer”, berättar Henrik Bjurbäck vidare.

Produkten Invercote Bio har snart funnits i fem år och under hela den tiden har Iggesund Paperboard hållit sig till bioplasten Mater-Bi från italienska Novamont.
”Vårt val baserade sig på att de är resursstarka på utvecklingssidan, samtidigt som de kunde garantera att plasten var fri från stärkelse från genmodifierad majs. Utmaningen för oss var att hitta ett bioplastmaterial, som kunde extruderas med gott resultat”, berättar Jonas Adler vid Iggesund Paperboard, kommersiellt ansvarig för Invercote Bio.

”Det här är unga material, som hela tiden utvecklas till det bättre, samtidigt som fler och fler varumärkesägare är beredda att ta merkostnaderna för de förbättrade miljöegenskaperna”, säger Jonas Adler.

”Det här beslutet är egentligen inte så uppseendeväckande, eftersom hållbarhetstänkandet ska finnas med i alla våra affärsbedömningar”, avslutar Coops Louise König.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-01-20

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK